SYV-besökare
    Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar - just nu - inte alls. Vad finns det att göra?
    Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
    S. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)

    Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest. 
    Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter. 
    Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
    Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
    Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället. 
    Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.

    Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.

    Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland. 

    Ett anant exempel som jag personligen känner till:
    det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ... 
    Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.

    Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in. 
    Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(

    Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Daniel

    Frågor och svar taggade med 'matte?' (8 st.)

    • Daniella

      Lärare som inte satt betyg?

      Hej! Jag är 17 år och har precis börjat 2an i gymnasiet. När jag gick ut 9an så hade jag F i matte, men så när vi började gymnasiet så frågade min matte lärare mig om jag ville studera matte från grundskolan eller matte...

      Peter: : Hej Daniella!Det är rektor som är ytterst ansvarig på skolan. Be dina vårdnadshavare boka möte med rektorn. Rektorn borde bringa klarhet i situationen. Du kan t.ex be att få göra en... Läs hela svaret
    • Marco

      Indeviduella valet, kan matte 2 kursen vara full?

      Hejsan! Jag hade en fråga som jag undra. Någon jag känner ska ha indeviduella valet inför årskurs 2 och har då valt matte 2. Men nu påstår skolan att det är fullt i gruppen för matte 2. Måste inte skolan erbjuda denna kursen till elev? Eleven i frågan vill ha möjlighet att även läsa matte 3 i...

      Mikael: : Hej Marco,valbara kurser - alltså, de kurser som inte är obligatoriska på just det programmet, erbjuds i mån av plats och möjlighet. Det kan vara så att matte 2 ej kan... Läs hela svaret
    • Pernilla

      Optiker programmet?

      Jag har inte läst matte på över 20 år och har heller inte jobbat inom teknik. Jag läste matte c på komvux då men de kunskaperna är nog glömda. Hur avancerad och hur mycket matte är det i utbildningen? Vad tror ni om mina chanser att klara utb. med bristfälliga mattekunskaper?

      Daniel: : Hej Pernilla,du har möjlighet att fräscha upp dina matte-kunskaper, ex. på www.matteboken.se är grund- och gymnasiekurser i matte upplagda för repetition och för självstudier. En gammal kurs matematik C motsvarar en ny kurs - Matematik 3 >>.
    • Alva

      Hur svår matte har man på media inriktning foto?

      Hej! Jag vill söka media inriktning foto, men är inte så bra på matte. Hur mycket/svår matte har man? Behöver man vara bra på matte för att klara det?

      Mikael: : Hej! På estetiska programmet>> läser man endast en kurs i matematik - matte 1b. det är minst matte av alla högskoleförberedande program. Mindre (eller snarare enkIare matte)... Läs hela svaret
    • Jacob

      Söka med Matte 4 men inte matte 2, 3?

      Hej! Går på komvux och läser till behörighet för naturvetenskapliga, fortsatta studier. Jag kommer läsa till 4 kurser utöver mitt ursprungliga betyg. Skall söka en linje som kräver matte 4 bla. Har sedan tidigare G (gamla systemet) i matte 2 och 3 och undrar om jag kan söka in med bara matte...

      Anna: : Hej Jacob, för att bIi behörig tiII högskoIa måste man aIItid ha GrundIäggande behörighet (gymnasiekompetens) som man kan bekräfta på Olika sätt, t.ex genom Slutbetyg... Läs hela svaret
    • Sara

      företagsekonomi? Samhäll/beteende?

      Hej SYV! Min fråga lyder så här kan man söka till företagsekonomi programmet på universitet/högskolan trots att man läst samhäll/beteende på gymnasiet? Måste man lägga till ämnen för att bli behörig eller inte?

      Mikael: : Hej Sara! Vilken inriktning /eller vilket program/ du läste på gymnasiet är det ingen som tittar på när du söker till högskola/universitet. Det som man måste skaffa sig är... Läs hela svaret
    • Linn

      Hur är matten på teknikprogrammet?

      Jag vill gå teknikprogrammet tror jag pga vill bli arkitekt, men är inte den bästa på matte som jag tror är en väldigt stor betydelse om man vill bli arkitekt.. men tror du det går att köra teknikprogrammet i alla fall och sen kanske kan få lite mer hjälp i matten om jag tycker det är jätte...

      Mikael: : Hej Linn, enligt de uppgifter vi har är lön för en tjej som är nyutbildad arkitekt - ca 30 000 kr. /månaden. Om du inte behöver fysik eller kemi, utan bara Matte - så kan du t.ex. läsa Ekonomi(ekonomi) där Matte 3 ingår... Läs hela svaret
    • Elin

      Hur blir man inredningsarkitekt och vad innebär det?

      Behöver man vara bra på matte och räkna mycket som inredningsarkitekt och vad gör man som en sådan? Jag har svårt för matte och vill helst slippa det så gott det går i mitt jobb. Vilken utbildning behövs?

      Lena: : Hejsan, du kan läsa mer om inredningsarkitektstutbildningen här så kan du kanske avgöra om det är något för dig... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga