SYV-besökare
    Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar - just nu - inte alls. Vad finns det att göra?
    Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
    S. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)

    Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest. 
    Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter. 
    Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
    Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
    Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället. 
    Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.

    Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.

    Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland. 

    Ett anant exempel som jag personligen känner till:
    det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ... 
    Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.

    Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in. 
    Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(

    Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Daniel

    Frågor och svar taggade med 'kvinnojour' (4 st.)

    • Em12345678

      Arbeta med utsatta kvinnor och barn efter en socialpedagogutbildning?

      Hej! Jag har tidigare sett en fråga som berör vad man kan studera för att arbeta med utsatta kvinnor och barn. Exempel som psykolog och socionom nämndes, men jag är intresserad av att läsa till socialpedagog. Anledningen är främst att jag vill gå...

      Milla : : Hej,det vi vet om yrket Socialpedagog berättar vi om i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/socialpedagog Svårigheten i att uppge var... Läs hela svaret
    • Emma

      Vilka kurser ska jag läsa?

      Hej! Jag vill i framtiden arbeta på en kvinnojour och tänker därför läsa socionom-programmet! Efter det vill jag också läsa lite andra kurser som tex genusvetenskap och något om våld mot kvinnor men vet inte riktig vilka kurser det finns eller var dom finns? Har inte hittat någon specifik...

      Milla : : Om du vill läsa kurser Efter socionomprogrammet, är det för tidigt att leta efter dem nu; för att utbildningsutbud förändras: de kurser som finns idag kanske inte finns om några år, och... Läs hela svaret
    • Mimmi

      Vad kan jag jobba med?

      Hej! Jag är relativt säker på vad jag jobba med, vilket är att hjälpa utsatta kvinnor och barn, möjligtvis när människor blivit utsatta för sexualbrott. Jag går just nu den första kriminologi kursen på SU och har tänkt ta en kandidatexamen med det som huvudområde. Men jag har börjat bli väldigt...

      Mikael: : Hej Mimmi, du skriver om att du vill hjälpa utsatta kvinnor och barn, möjligtvis när människor blivit utsatta för sexualbrott. Och vad jag tänker på är att man kan göra det på... Läs hela svaret
    • Maja

      Vilken linje ska jag välja?

      Hej jag har svårt att bestämma mig för vad jag vill jobba med men nu tror jag att jag har hittat något som jag vill jobba med i framtiden. Jag vill jobba på en kvinnojour eller hjälpa barn/familjer typ socialtjänsten. Men då vet jag inte vilken linje jag ska välja för att få den bästa starten...

      Daniel: : Hej Maja, om du vill jobba som t.ex Kvinnojoursmedarbetare>> - är det bra att utbilda sig till Socionom>>. Som utbildad socionom kan man även arbeta inom socialtjänsten. Angående vad man ska... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga