Hej Valentina!

    I grundläggande behörighet till högskolestudier ingår det bl a en kurs Engelska 6 som en obligatorisk kurs. Därför måste jag svara: - Ja, om du vill bli behörig att läsa på högskola, så behöver du bland annat godkänt betyg i Eng6.

    Dock behöver du inte nödvändigtvis läsa Eng6 på gymnaiset. Det går bra att komplettera efter gymnasiet - på komvux eller genom Prövning.

    Tips: förutom högskola finns det andra eftergymnasiala utbildningar, t.ex Yrkeshögskola.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    ANNA