B.
    Hej !
    Jag vill plugga engelska på sommar men behöver en kurs för detta. Finns det engelska kurser som är grattis ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin!

    Känner tyvärr inte till någon "kurs" som en gymnasieelev kan läsa på sommaren gratis - men det finns andra möjligheter - självstudier. Se t.ex. på http://www.fragasyv.se/dokument#Sprakcafeer var det finns möjlighet att träffas och prata olika språk och bl a engelska.

    En bra sida är https://www.khanacademy.org där du kan få hjälp med att bedriva självstudier.

    Se också in på https://www.memrise.com där man lär sig något språk med hjälp av engelska och då kan man t.ex. om välja något språk som man redan kan, få förklaringar på engelska - och på så sätt lär sig engelska bättre.

    Testa se filmer och lyssna på sånger som är på engelska utan svensk textning. Välj ngt. ämne som intresserar dig och hitta info om det ämnet på engelska - då blir du mycket mer motiverad. Slå upp alla ord i texten som du inte kan. Läs om texten sedan några gånger till.

    Fråga på biblioteket om de har böcker på engelska med inspelning på en CD skiva att låna ut till dig. Då kan du se text och höra samma text - samtidigt, vilket många gånger är en bra metod: du hör rätt uttal och ser hur det stavas rätt - på samma gång.

    Be din lärare i engelska om råd och tips - vad hen kan rekommendera för självstudier. Om du hittar någon kurs som du kan gå och lära dig engelska gratis, tipsa oss om den kursen. Tack så mycket på förhand!

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare