Dersim

    Hej jag har samlat betygsdokument ifrån det tidigare betygssystemet (2009) och har fått veta att naturkunskap 1a1 är ett av kraven för att få ett slutbetyg. Nu undrar jag om fysik 1a, kemi 1 och biologi 1 kan ersätta naturkunskap 1a1 för att få ett slutbetyg eller måste man läsa naturkunskap 1a1 ändå? Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jo, fysik1a, kemi1 och biologi1 ger tillsammans högre behörighet än Naturkunskap 2; och Naturkunskap 1a1 är första halvan av en kurs som är lägre/underliggande till nk2, som heter nk1b. Alltså om man har läst fysik1a, kemi1 och biologi1 kan man mycket mer inom "naturkunskap"  än vad ingår i nk1a1 (som är en liten 50poängskurs, som på heltid skulle läsas på 2.5 veckor).
    Studier i fysik1a, kemi1 och biologi 1 går på sammanlagt 17.5 veckor på heltid (alltså läser man sju ggr längre i de tre kurserna, än i nk1a1).

    Gör Planering mot ett slutbetyg tillsammans med SYV på komvux.
    OBS! att det finns "deadline" - 1 juli 2020. Alltså du måste hinna få ut ditt Slutbetyg innan 1 juli 2020. Med det sagt, så måste jag "erkänna" att det fanns sådana deadline förut också... men som sedan blev framflyttade... så, det kan inte uteslutas att det bli förlängd ännu en gång, men det finns inga sådana kända planer. Så man ska absolut sikta på 1 juli 2020, som senast... Varför jag skriver om tidigare framflyttade "deadlines"? Jo, för att folk som skyndade sig jättemycket för att hinna få ut ett Slutbetyg, och som sedan fick veta att möjlighet blev förlängd... blev inge så glada. De tänkte att de kunde gott få mer tid och få högre betyg i sitt Slutbetyg eller att de skulle slippa stressa så mycket.. men... men... det visste man inte på förhand att det skulle ske en förlängning.

    Hälsningar
    Mikael

    • : Tack för svaret. Jag visade det för syv nere på kommunen och där får jag svaret att jag ändå måste ha naturkunskap 1a1 för att kunna få ett slutbetyg.
    • Julia :

      Ja, enligt reglerna så ska man, för att kunna ta ut ett Slutbetyg, ha betyg i bl.a Naturkunskap A eller 1a1, som är en liten kurs, som kan på heltid läsas på 2,5 veckor. Om du redan har kunskaper, kanske kan du i så fall göra Prövning i stället. Det borde inte vara några problem för dig att få godkänt betyg eller till och med högsta betyget (A) i Nk1a1.

    • : Så man kan alltså inte ersätta naturkunskap 1a1 med fysik, biologi och kemi för att få ett slutbetyg?
    • Anna : Verkar som det är så, ja. Att fortfarande kunna få ett slutbetyg är ett UNDANTAG. Egentligen är det Examensbevis som gäller, sedan flera år. Om rektor på komvux fattar beslut att bevilja ett Undantag och låta dig läsa mot ett Slutbetyg, då är det också hen som är ansvarig för att alla regler följs och att bevilja vidare undantag, om hen anser det vara möjligt. Reglerna är inte alltid logiska, tyvärr. Som reglerna är skrivna, så måste man ha betyg i nk1a1 eller i en gammal kurs Naturkunskap A. Betyg i gamla kurser kan man från 1 juli 2017 inte längre få.., så om du inte redan har betyg i NkA, då är det nu Nk1a1 som du behöver skaffa dig betyg i. Det är rektor på komvux som är ansvarig för att du får ut ett Slutbetyg som är giltigt. Skulle du få ett icke-giltigt slutbetyg, kommer det att upptäckas och "stoppas" av Antagning.se när du gör ansökan till en högskoleutbildning. Det är inte vi här på Fråga SYV som bestämmer de reglerna, och vi utfärdar inte heller några Slutbetyg eller examensbevis. Du måste, alltså "ta det" med rektor på komvux - i den kommunen där du läser mot ett slutbetyg. Du kan också ringa till Skolverkets upplysningstjänst: 08-527 332 00.
    Läs alla kommentarer