Therese
    Hej!

    Jag ska nu efter sommarlovet börja mitt andra år på samhällsvetenskapsprogrammet. Jag trivs bra på detta program och jag har valt att fortsätta med beteendevetenskap efter lovet och jag ser fram emot allt jag kommer att få lära mig då.

    Vad jag dock undrar över är vad man egentligen kan göra efter att ha gått samhällsvetenskapslinjen. Jag hade bra betyg i nian (300p) men hade väldigt svårt att bestämma vilken gymnasielinje jag ville gå på och jag bestämde mig verkligen i sista sekund. Mitt val stod väl mer eller mindre mellan samhällslinjen och estetlinjen.

    Ända sedan jag var liten så har jag varit intresserad av skapande och jag sa alltid att ”jag ska bli konstnär när jag blir stor”. Men under högstadiet så hade vi en så otroligt bra samhällslärare och jag blev då mer intresserad av samhällsvetenskap (bildlektionerna var inte alls lika roliga, och vi hade dessutom bara bild varannan termin).
    Så valet blev samhällsvetenskap och jag tycker fortfarande att det är kul och lärorikt. Men i mitt huvud så gnager fortfarande förlusten av att gå bild och formgivning på estet och jag vill så gärna hålla på med det eftersom att det verkligen är någonting jag tycker om att göra. Jag vet inte om jag har valt fel linje, men jag var så rädd att jag inte skulle få någon bra grund att stå på om jag valde estet istället för samhäll (som alla sa var en så bred linje att man kunde göra i stort sett vad som helst efteråt).

    Så nu undrar jag - kan jag verkligen börja på en estetisk högskola efter samhällslinjen ifall jag skulle vilja det? Och kan jag få ett jobb som har någonting med skapande och kreativitet att göra efter att ha gått samhällslinjen – beteendevetenskap?

    Värt att tillägga är väl också att jag har valt bild & form som individuellt val nu till tvåan.

    Tack för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår ditt dilemma! Bra att du ändå trivs med ditt samhällsvetenskapliga program även om jag förstår att du har ett behov av att skapa och att det verkar bli mer och mer påtagligt.

    Man läser ganska många liknande kurser på Estetiska programmet - därför är just det programmet lite fiffigt eftersom Estet ger nästan samma behörighet till högskolan som Sam gör. Däremot så vågar många inte satsa på Estet för att man tror att man inte har samma chanser på högskolan. Jag tycker det är synd för läser man till en mattekurs på Estet så har man i princip samma behörighet som från Sam - man läster till och med lite extra historia!

    Känner du att du valt helt fel så kanske du kan chansa på att du läst tillräckligt med kurser för att kunna byta till Estet år 2 - kolla med skolan vid skolstart vilka möjligheter du har till ett byte.

    Om du bestämmer dig för att stanna kvar på Sam så kanske du kan söka lite mer konstnärliga kurser på fritiden - finns säkert olika studiecirklar eller kurser där du bor.

    Till Konsthögskolor eller Folkhögskolor där man också kan utbilda sig inom bild/konst krävs ofta arbetsprover - man tittar inte så mycket på vilket gymnasieprogram man gått. Lycka till!/Lena, Syv