Evelina
    Hej!
    Jag har precis läst USKA på distans via komvux och har fått ett F i medicin 1 som ligger på 200 poäng. Blir jag fortfarande utbildad undersköterska med det betyget eller måste jag läsa upp den kursen igen för att bli "godkänd" undersköterska?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Evelina!
    Det är upp till din blivande arbetsgivare att bestämma om du kan få jobb som undersköterska med eller utan betyg.
    Vi sammanställde info om det på http://www.fragasyv.se/info/underskoterska
    där framgår det av svar från Skolverket, Arbetsförmedlingen mm - att det idag inte finns någon bestämmelse om vad utbildning "undersköterska" bör innehålla. Detta bl a pga det är inte en Legitimationsyrke.
    Betyg ser bättre utan utan några F. Därför är det bra om du kan läsa upp kursen till E eller högre betyg.
    Innan du kan läsa upp kursen, be att få F-betyget på ett separat Intyg och alla godkända betyg - på ett annat Intyg.
    Du skickar då utbildningsdokument utan några F när du söker jobb.

    Om du skulle planera vidareutbilda dig på yrkeshögskola - t.ex. till Specialistundersköterska, kommer de ansvariga på YH troligtvis önska att du har godkänt betyg i en 200 poängs kurs i Medicin (med det är inte säkert det är ett krav, kanske bara ett önskemål).

    Sammanfattning:
    inga formella hinder finns för dig med F betyg i en av kurserna inom Vård-&omsorgs paketet - att få jobb som undersköterska. Arbetsgivaren bestämmer i den frågan.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare