Simon
    Okej, jag hade tidigare iår i första val-perioden valt EE och snart är det andra valet alltså sista. Och jag är inte helt säker på att jag kommer att klara av matten i ÅK9. Kan jag fortfarande komma in i EE?
    • : Hej jag går el och hade samma problem när jag gick i 9:an jag fick IG i matte och fick plugga upp det på sommarlovet på sommarskolan så antar att det gäller samma sak för dig. Mitt tipps är att fråga läraren så kanske du kan få uppgifter och sånt så kanske du klarar det annars blir det nog sommarskola, tänk på att det är mycket matte i el men jag har svårt för matte så du klarar det säkert också. Med vänlig hälsning, joakim Ohlsen

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Simon! Eftersom matte är ett behörighetsgivande ämne så blir det ju ett hinder för dig om du inte får betyg. Eftersom jag inte vet var du bor så kan jag heller inte svara på om din kommun kommer att ha en sommarskola. Försök att ha en kontinuerlig dialog med din mattelärare så att du vet hur du ligger till och vad det är som du saknar. På vissa program så brukar man ta in elever som inte har betyg i engelska och/eller matte på något som kallas för Programinriktat individuellt val, det brukar förkortas PRIV. Dock måste man ha betyg i svenska och fyra andra ämnen. På en del program så kan gymnasieskolan bestämma sig för att lägga ut ett antal platser på olika program (alltid yrkesprogram) för elever som inte är behöriga. På EE där det som Joakim säger är mycket matte så brukar man inte lägga ut PRIV för just matematik så det kanske du inte ska räkna med. Men kanske finns det något annat program som du kan tänka dig att lägga till till dina val under omvalsperioden. Det finns även andra introduktionsprogram som man kan gå och läsa upp det som man saknar från grundskolan och sedan söka till läsåret efter. Jag tycker att du ska prata med din SYV eller mentor på skolan så att du får hjälp i dina tankar och så du vet vilka alternativ som finns för dig. Fortsätt att kämpa på med din matte! Helena