patrik

    Hej, jag är i ett dilemma som jag inte vet hur jag ska lösa och skulle verkligen uppskatta svar! Jag har pluggat tekniskt basår under hösten för att få behörighet till universitetet till hösten men pga att det var lite för högt tempo med att läsa 3 kurser samtidigt och missnöjd undervisning har jag inte klarat matematik 3c, vilken jag behöver godkänt i för att få läsa fysik 2. Jag sökte därför kurserna matematik 3c och fysik 2 på komvux istället. Jag har nu fått veta att jag dock inte får läsa matematik 3c på komvux för att jag läst matematik 3b på gymnasiet och jag får heller inte läsa fysik 2 pga att fysik 1:1 inte ger något gymnasialt betyg trots att jag har godkänt i denna. Jag vill verkligen börja studera till hösten då jag annars måste vänta ytterligare ett år innan jag kan påbörja mina universitetsstudier. Kan ni hjälpa mig, vad kan jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du har godkänt betyg i gymnasial kurs matematik 3b kan komvux anta dig till nästa/högre kurs som heter matematik 4. Matematik 4 är en 100p.kurs som kan läsas på heltid på fem veckor. Om du får godkänt betyg i matematik 4, har du högre "matematisk behörighet" än om du hade godkänt betyg i matematik 3c.
    Vad gäller fysik 2, så kan komvux göra Bedömning att du är behörig till fysik 2 (om du uppvisar "bevis" på att du inom basåret klarade en fysik-kurs som motsvarar gymnasial kurs fysik 1a; du kan be personal på din institution skriva någon sort Intyg på att den fysik som du klarade av motsvarar 150p-gymnasial kurs fysik1a.
    En annan sak du kan göra är att be göra nivåbedömning i ämnet fysik (på komvux). Om nivåbedömningen visar att du har tillräckliga kunskaper för att påbörja kursen fysik 2, då är du, för komvux, behörig till den kursen. Annars så kan du läsa fysik1a och sedan fysik 2, på komvux. De två kurserna går ut på sammanlagt 150 + 100 poäng och kan läsas på 12,5 veckor. Du behöver också ha godkänt betyg antingen i matematik 3c eller 4, vilket tar fem veckor på heltid. Alla de studier går på sammanlagt 12.5 + 5 = 17.5 veckor.
    Du behöver komplettera din ansökan till högskola-universitet (om start på utbildningen är HT24) senast den 20 juni. Jag vet inte om du kommer att hinna läsa alla de kurserna på komvux och få betygen innan 20 juni 2024. Du får diskutera det med komvux.
    Jag kan inte lova dig att det går att lösa den situationen som du befinner dig i nu. Sedan, även om du blir behörig, så konkurrerar du om plats på utbildningen med ditt meritvärde (det går på förhand inte garantera att du vinner i konkurrensen och blir antagen).
    Om du kan göra högskoleprovet gör det. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet, där du får en "ny chans" att komma in på utbildningen.
    Du kan också fundera på om du vill söka även till andra utbildningar som kanske "nöjer sig" med lägre behörighet, t.ex finns det många tekniska utbildningar inom yrkeshögskola som har särskild behörighet i form av godkänt betyg i matematik 2. Och yrkeshögskola kan även ta in obehöriga (på undantag), vilket högskola-universitet inte kan göra.
    Du får därför gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar. Ansökan till YH-utbildningar och ansökan till högskole-universitetsutbildningar i Sverige har "inget med varandra att göra"; du kan söka till högskole-universitetsutbildningar och samtidigt söka till många olika YH-utbildningar. Du kan få besked ANTAGEN till många olika utbildningar samtidigt och välja sedan vilken du tackar ja till.
    I listan på yhguiden.se/resultat?teknik-tillverkning ser du YH-utbildningar med start HT24 inom områden "teknik & tillverkning".
    Nedan kan du kika på några snabblänkar:
    utbildning till NET.utvecklare
    utbildning till Lokförare
    utbildning till Fullstack-utvecklare
    utbildning till Elkrafts-ingenjör
    utbildning i Produktionsteknik
    utbildning till Ingenjör-maskin-och AI-inlärning
    utbildning till Elnäts-projektör
    utbildning till E-mobility-ingenjör
    utbildning till DATA-center-technician
    utbildning till CAD-ingenjör-processindustri

    Studie- och yrkesvägledare