Linnea

    Hej! Jag studerar för nuvarande på Komvux och får i februari en fullständig examen. Problemet är dock att det blir ett glapp fram tills det att jag kan börja på universitet. Jag undrar således om det är möjligt att studera vidare kurser, trots att jag kommer ha en gymnasieexamen? Jag har tänkt att studera bl.a. film- och tv-kunskap och idéhistoria, men kommer vid det laget att ha 2400p färdigställt (inklusive gymnasiearbete). Kurserna skulle i och för sig vara bra att ha till den universitetsutbildning jag vill söka (kulturvetarprogrammet med inriktning filmvetenskap + konsthistoria), men jag behöver inte fler poäng och dessa kurser ger ingen vidare behörighet eller merit. Kurserna skulle med andra ord vara "för skojs skull". Värt att nämna är att jag har CSN-veckor kvar. Är det så att kurser som är "för skojs skull" skulle leda till att jag inte blir beviljad att studera, eller går de att motivera? Om jag förstår det rätt är jag annars garanterat att få studera behörighetsgivande eller meriterande ämnen (t.ex. matematik, språk)? Jag har inga betyg att plugga upp, då jag har B eller A i nästan alla ämnen. Det enda undantaget är Tyska 3 - där jag fick ett E -, men jag tror inte jag skulle kunna få högre betyg i den. I och med svårigheterna med Tyska 3 är Tyska 4 - som är meriterande - knappast ett alternativ. Matematik undviker jag gärna, men det är behörighetsgivande. Inga av dessa nämnda ämnena behövs egentligen till min framtida utbildning, och de icke-behörighetsgivande/kompletterande ämnena som jag vill studera mer relevanta. Om dock språk- och mattekurserna är det enda sättet att få fortsätta studera på är de mitt självklara val. Jag har frågat SYV på min skola kring detta men fått till svar att "det nog bör gå att studera" och att jag "inte ska gräva för mycket". Således har jag sökt CSN samt kurserna jag önskar gå. Jag är dock nervös över att inte bli beviljad dessa studier, och således plötsligt stå utan syssla och inkomst. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Leah

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    komvux måste prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund (detta enl.vuxenutbildningsförordningen). Om man har gymnasieexamen, kan man inte klassas som "kortutbildad". Om du får plats på kurserna eller inte, kommer bero på hur budget för komvux ser ut (hur många platser komvux i din kommun kommer ha råd att köpa) + vilka som söker läsa på komvux: är det många personer som saknar gymnasiekompetens och kanske t o m behöver först läsa på grundskolenivå, kan det bli så att pengarna inte räcker till (varje utbildningsplats kostar pengar: lärare vill ha lön; administration kring betygssättning kostar också pengar mm.).
    Tips! vänta kanske med att ta ut examensbevis. Sista kompletteringsdagen till högskoleutb.med start hösten 2021 blir den 21 juni - detta enl.info på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum