Nora
    Hej, hösten 2014 gick jag samprogrammet, det var första gången jag sökte till gymnasiet. På våren bytte jag till naturprogrammet därefter insåg jag att studierna hade hunnit för långt och hoppade av och sökte om till gymnasiet. Började hösten 2015 naturprogrammet och nu har mitt liv ändrats och natur passar mig inte. Nu vill jag göra ett byte till vård och omsorg. men kommunen är rädda för att jag ska hoppa av igen om jag får byta. då jag enligt dom redan bytt väldigt mycket. Jag är bara 17 år och enligt lag får jag ju söka om till gymnasiet tills det år jag fyller 19 har jag för mig?Är det inte min rättighet att få byta om en skola har plats och är villig att ta emot mig?
    • Liselotte : Nu har halva läsåret gått & det kan bli svårt att läsa ikapp. Tänk på att de på VO läste massa kurser i en hel termin som du inte har läst alls! Skolans personal får också anstränga sig för att ge dig handledning och hjälp i att kunna läsa ikapp - det är ofta den anledningen snarare än att man har bytt förut, som ligger till grund varför det är svårt att få byta mitt i läsåret. Du har absolut rätt att söka till åk1 igen. Om du berättar i vilken del av landet du bor, kan jag skicka tips på skolor som finns inom pendlingsavstånd för dig. Om du kontaktar fler skolor, kanske du ändå skulle få byta till VO. Större chans är det att byta är det - om skola erbjuder Lärlingsutbildning.
    • : Hej, varför är det lättare att hoppa in efter ett halvår om det är lärlingsutbildning?jag vet en skola fast i samma kommun som erbjuder det. Och kommunen är tydligen endast oroliga för att jag ska vilja hoppa av igen så antar inte dom skulle godkänna en annan skola om jag inte får börja på den jag redan sökt till? eller?
    • Liselotte : Lärlingsutbildning = alla yrkeskurser läses på en arbetsplats och de är lättare att "individualisera" den inlärlingen. Finns inga garantier men vår erfarenhet är att i de fall elever fick byta mitt i läsåret till ett yrkesprogram, så fick de komma in där det just var Lärlingsutbildning. Varför söker du din kommuns godkännande till att byta skola? Det är rektor på skolan som fattar beslut att ta in en ny elev eller ej (vad det gäller BYTA TILL skolan i alla fall). Det finns kommunala skolor och fristående skolor. Men det är REKTOR på skolan som fattar beslut, inte "kommunen".
    • : Jag ska nog söka till lärlingsutbildning , blir säkert bra det. Tack för ditt svar! :)
    • : Det är för jag trodde att kommunen måste godkänna beslutet om det är en kommunal skola för dom betalar för mitt byte. Men tack för informationen, nu vet jag!
    • Mikael : Lycka till och hör av dig om du har fler frågor! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nora!

    Du har rätt att söka om till åk1 t o m det året som du fyller 19 år, du har rätt.

    Dock är att söka om till åk1 och att byta program mitt i läsåret - inte samma sak.

    Generellt sett, finns det ingen rättighet i just att byta mitt i läsåret, men du har rätt att i fall en skola är villig att ta in dig så borde skolan kunna göra det.

    Prova fråga på en fristående skola. Utifrån din fråga låter det som om du frågade på en kommunal skola.

    Fristående skolor bestämmer själva - om de har plats och tar in en elev mitt i läsåret, oberoende av vad kommunen tycker.

    Du har fortfarande möjlighet att söka till åk1 till hösten 2016. Och om du inte kan byta nu, råder jag dig att utnyttja din rättighet och söka VO till hösten 2016.

    Hälsningar

    Mikael SYV