Anonym

    Hej

    Vill bara be dig som läser att ignorera mitt konstiga namn, speciellt om du tror att jag är oseriös.

    Jag har en ganska komplicerad historia och det började sedan jag slutade nian för tre år sedan. Nu går jag det sista året på gymnasiet på den estetiska linjen och jag ångrar det totalt då jag vill bli en programmerare (systemutvecklare (professionellt, lagligt)). Jag fick chansen att byta till teknik i ettan men jag nekade eftersom att jag hade fysiska och psykiska problem (tänker inte skriva detaljer då jag försöker att vara anonym). Jag fick lägga till programmering trots att jag gick fel linje, jag tentade av både kurserna då jag redan kunde programmera. Jag har inte läst matte 1-3c, fysik och kemi.

    Tiden börjar rinna ut och jag vet inte om jag måste gå på komvux eller om jag ändå kan komma in på högskolan med den linjen som jag går/gått på. Behöver jag verkligen läsa dessa ämnen för att börja på en "programmerings" linje i högskolan? Vill bara tillägga att jag har betyg A i typ åtta ämnen (endast i dom tekniska ämnen).

    Jag jobbar redan som en programmerare (professionellt) och jag undrar om jag kan visa upp det och få en plats? Det kanske låter korkat men jag vet inte och jag behöver svar. Om någon orkar lägga ner tid för att besvara på min fråga. Försök att vara så tydlig som det bara går och gärna korta svar (skriv mycket om du vill men förvirra mig inte).

    Hjälp mig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Om du vill läsa till civilingenjör i datateknik då krävs för behörighet fysik2, kemi 1 och matte 4. Högskola/universitet kan ej ta in obehöriga.

    Men Yrkeshögskola -www.yhguiden.se kan ta in obehöriga. Du kan söka många olika yrkeshögskoleutbildningar och samtidigt söka till komvux för att läsa fysik, kemi och mer matte.

    Exempel på Yrkeshögskoleutbildning - www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/programutvecklare-inom-sharepoint-sthlm