Kimia
    I svenska som andra språk,än bara nationella provet?.För att jag har inte fått godkänd betyg i sva i nian.Och just nu så läser jag SvG,i gymnasiet.Och undarar om jag kan visa på ett annat sätt,än nt.provet,att jag har grundläggande kunskaper i just sva.För att de uppgifter som vi har gjort på SvG,har varit väldigt lätta för mig.Så jag vill börja med Sva1 ,helst det här läsåret.Vad ska jag göra?.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia, du bör prata med undervisande lärare /din lärare i svenska som andra språk/ och ställa precis den frågan som du ställer här nu: på vilket sätt kan du visa att du har kunskaper? Det är läraren som sätter betyg - med hjälp av det Nationella provet. Om läraren ser att du har tillräckliga kunskaper i kursen, kommer du att få ett godkänt betyg. Dock råder jag dig att "skynda långsamt": du vinner mycket på att stanna kvar i svenska som andra språk GRUND kursen och lära dig grundligt så att du kan få högre betyg än E, t.ex. betyg C eller kanske till och med betyg A /som är det högsta/.
    Svenska är UNDERVISNINGSSPRÅK och man lär sig alla andra ämnen med hjälp av svenska språket, därför kommer du att lyckas mycket bättre med alla andra ämnen om du kan mer och bättre svenska.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte