Studentens

    Jag pluggar just nu ekonomi kandidatprogrammet och har kommit fram till att jag vill ha ett yrke där jag kan göra det bättre för någon annan. Det jag tycker om med ekonomin är kundkontakt, försäljning, planera/ projektledning och ledarskap. Samt tycker jag om att hålla i föreläsningar. Finns det något yrke där jag kan kombinera ekonomin med att hjälpa någon annan/göra det bättre för någon annan? Annars vilka jobb finns det där jag kan göra det bättre för någon annan

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det första yrke jag tänkte på när jag läste din fråga var Lärare (t.ex lärare i matematik och ekonomiska ämnen på gymnasiet). Gymnasielärare i Sverige är också behörig att undervisa i samma ämnen i grundskolans senare år. Så, om du utbildar dig till lärare i matematik, så ska du kunna undervisa både på gymnasiet och på "högstadiet". Ekonomiska ämnen undervisas, enligt vad jag vet, inte på grundskolan, men de finns inom gymnasiet, på folkhögskolorna, komvux och på högskolenivå; du kanske kan bli högskolelärare och hjälpa studerande genom att lära och handleda dem.
    Det andra yrket jag tänkte på är "Skuldsanerare". Kommuner i Sverige ska enligt lag ge ekonomisk rådgivning till skuldsatta personer och det finns därför de som jobbar med Budget- och skuldrådgivning, t.ex kan en sådan person sitta på Medborgarkontoret och ta emot medborgare som har frågor om sina skulder eller behöver hjälp med att få sin budget i ordning. Hänvisningar/lästips:
    hallåkonsument.se/ekonomi/skulder-och-skuldsanering
    skr.se/skr/integrationsocialomsorg/ekonomisktbistandforsorjning/budgetochskuldradgivning
    konsumentverket.se/om-konsumentverket/var-verksamhet/stod-till-kommuner/budget-och-skuldradgivning
    Och sist, men inte minst, tänker jag på att du kanske kan i framtiden börjar jobba för någon hjälporganisation. Ekonomi är en viktig del i alla verksamheter, även i hjälporganisationernas verksamheter.

    Studie- och yrkesvägledare