molbolbol
    Hej! Min dröm sedan 8:an har varit att bli en psykolog, som ni säkert vet så krävs det väldigt hög merit för att faktiskt komma in på det programmet ifall man vill gå på ex Uppsalas, Lunds eller Stockholms universitet. Jag har nu gått ut gymnasiet och har väldigt bra betyg, men de är fortfarande inte tillräckliga. Jag undrade därför om det finns några kurser jag kan ta som ger merit inför psykologprogrammet?
    Jag vet att jag skulle kunna skriva HP eller göra prövningar, men jag tror i första hand att det passa mig bättre att gå en kurs eller liknande. Därför undrar jag som sagt ifall det finns kurser som ger merit inför psykologprogrammet.
    Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kika gärna på gymnasieguiden.se/meritpoäng - som reglerna är nu (läsåret 2023-24) så är det endast Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 samt högre mattekurser som ger Meritpoäng och detta gäller nästan alla svenska universitetsutbildningar (förutom de utbildningar som, över huvudet taget, inte accepterar några meritpoäng).
    Tidigare fanns de så kallade "områdeskurserna" (olika inför olika universitetsprogram) men det är nu helt borta, så det behöver du inte tänka på ... om jag minns rätt, användes områdeskursernas betyg för sista gången vid antagning till hösten 2022, men nu är vi redan inne i året 2024... så områdeskurserna kan man  bortse ifrån helt och hållet.
    Kika, alltså, på information om meritpoängen: se gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng
    Bra att du känner till högskoleprovet. Att göra högskoleprovet har inga nackdelar (förutom att du spenderar en hel dag på att göra/skriva det + betalar anmälningsavgift). Du får gärna kika på https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Studie- och yrkesvägledare