Natalie

    Hej! Jag är 30 år och nyligen diagnostiserad med ADD, vilket har försvårat pluggande för mig tidigare. Nu får jag äntligen medicin, det hjälper jättemycket med fokus och jag är ivrig att ta tag i att utbilda mig. Men även om medicinen hjälper så har jag insett att jag måste hålla mig till mina intressen om det ska hålla i längden. Mitt drömyrke är författare, men jag tycker också väldigt mycket om trygghet och att ha en inkomst. Skämt åsido så skulle jag vilja arbeta med något åt det hållet men som erbjuder mer säkerhet och stabilitet. Jag tänker korrekturläsning, översättning av böcker, copywriting eller liknande. Kanske läsa flera kurser/kortare program så att jag har möjlighet att erbjuda lite av varje. Jag är medveten om att jobben jag tänker på är förknippade med frilansande egenföretagare, men jag undrar om det finns något yrke åt det hållet jag tänker på som erbjuder lite större möjlighet att kunna bli anställd. Det skulle vara skönt åtminstone till en början. Jag läser och skriver mycket på min fritid, det är ett stort intresse för mig och jag har ingen tvekan om att jag skulle göra ett väldigt bra jobb inom det området med hjälp av utbildning. Men jag vill inte utbilda mig till något som inte ger mig något jobb. Jag antar att det jag skulle vilja ha hjälp med från er är lite råd och tips om hur jag ska tänka, om det finns någon bra information att få tag på eller liknande. Ber om ursäkt ifall det är en svår och flummig fråga, men jag är ganska förvirrad själv. Tack på förhand! Natalie

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Natalie!
    Du är intresserad av Språkyrken, om jag förstår dig rätt. Inom Språkyrken (de flesta av dem) är det svårt att få anställning med månadslön. Språklärare och Kommunikatörer är ofta fastanställda, eller har vikariat med månadslön.  Bland de övriga språkyrken kan det eventuellt finnas möjlighet till anställning med månadslön för korrekturläsare (t.ex på Bokförlag). Titta gärna på Bokförlagsyrken och se om något av de yrken lockar dig att skaffa dig en utbildning som ev.kan ge möjlighet att jobba inom det yrket.

    Be Arbetsförmedlingen om hjälp!
    Med tanke på din diagnos vill jag råda dig be Arbetsförmedlingen om hjälp. AF bör kunna ordna så att du får träffa Arbetsvägledare och en Psykolog. Ni får tillsammans diskutera vad som blir viktigare för dig på sikt: trygghet i anställningen eller att du får syssla med det du är mycket intresserad av (om det inte går att kombinera). Att ge någon garanti på att få ett jobb där man skriver, korrekturläser eller sysslar med texter på något annat sätt och där man också får månadslön (förutom Språklärare och Kommunikatör där de flesta har månadslön) kan inte jag eller mina kollegor här på FRåGA SYV ge dig. Och även om du hittar ett yrke som du vill satsa på, t.ex korrekturläsare, så kan vi tyvärr inte ge någon "anvisning" på vilken utbildning du bör gå för att det är fritt för arbetsgivare att anställa vem de vill (med vilken utbildning som helst).
    Om du kan tänka dig bli lärare t.ex lärare i svenska och ännu ett eller 2 språk, då är det lärarhögskolorna som utbildningarna finns på och man läser mot lärarexamen och sedan söker legitimation hos Skolverket.
    Annars så finns det inte några strikta regler om vilken utbildning man bör skaffa sig för att jobba inom de flesta Språkyrken. De yrken där man kan förvänta sig minst trygghet i anställningen är Tolk, Översättare, Korsordskonstruktör, Bokförfattare... men även här kan undantag finnas (t.ex EU-tolkar är ofta fastanställda med månadslön men nu finns det också Frilansande EU-tolkar och jag kan inte garantera att EU inte skulle mer och mer gå åt det hållet, alltså att satsa mer på frilansande tolkar och mindre på fastanställda - det kan inte uteslutas att fastanställda EU-tolkar kommer om några år att "utfasas" - kanske blir det så att de som redan är fastanställda behåller sin anställning men de nya kommer rekryteras på frilansbasis). Du kan se information på europa.eu/info/jobs-european-commission/working-eu/interpreters-recruitment-european-commission_sv#fast-anstllda-tolkar

    Sammanfattningsvis vill jag säga att utifrån de yrken som vi idag känner till (nya yrken kan tillkomma i framtiden) och med utgångspunkt i det du berättade i din fråga, så vill jag ge dig råd att fundera över att satsa på yrket Kommunikatör. Och du får gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar, snabblänkarna nedan:
    teknikinformator-ecutbildning
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformator
    nackademin/social-media-manager-distans
    campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatoer

    • : Vilket utförligt och hjälpsamt svar, tack så mycket! Tar det med mig och ska kolla på bokförlagsyrken och kommunikatör. Tack igen! Mvh Natalie
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!