Amar
    Jag har ingen aning om vad jag vill ha för utbildning i högskolan, och jag har ingen aning om hur man söker till en utbildning ? Ja, jag har självklart talat med SYV i min skola men tyvärr så har det inte bidragit med något positivt när det handlar om högskolan. Jag behöver främst hjälp med att finna en passande utbildning för mig och detta behöver jag hjälp med utav proffs som kan sitt jobb. SYV i min skola har inte kunnat hjälpa mig med vad för utbildning som skulle kunna passa mig utan hon har enbart sagt till mig att kika på nätet. Det kommer man inte långt med, speciellt när det kommer till ett sådant viktigt beslut som att söka till en utbildning i universitetet så måste man vara 100 % medveten av sitt val.
    Jag studerar i teknikprogrammet och går i trean, jag är väldigt intresserad utav affärsbranschen. Jag har inte så mycket tid på mig eftersom att 15 april stänger porten, så jag söker hjälp omgående.

    Så min fråga lyder på följande vis :
    Finns det någon samlingspunkt där man kan anlända för att få direkt hjälp med att söka till högskolan och även få tips och råd ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Amar!

    Du har absolut rätt i att det är ett mycket viktigt beslut - vad för utbildning du söker efter gymnasiet och att det är mycket bra att ha någon att prata med om ditt val.

    Ansökan till högskola/universitet gör man på den här sidan https://www.antagning.se/se/start
    där du får guidning genom hela ansökan.

    Alla högskoleutbildningar i Sverige finns samlade på www.studera.nu

    och alla yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    Om vad man kan göra efter gymnasiet finns bra info på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet som jag föreslår att du "ögar igenom" i alla fall. I texten finns det ett antal länkar som leder till sidor med aktuell och relevant information (orange text) som också kan vara till hjälp för dig.

    För att kunna ge dig tips och råd på vad som passar just dig, måste man känna dig som person, dina intressen, dina mål och dina "praktiska möjligheter" också: t.ex. om du kan flytta fritt inom hela Sverige eller om du enbart söker utbildningar på ett eller några få utvalda orter.

    Det finns också utbildningar på distans "utan obligatoriska träffar" på högskola/universitet men de är inte så många och distansstudier passar, dessutom, långt ifrån alla människor. Du kan läsa om vad som gäller vid distansstudier på http://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans

    Ett råd som jag vill ge dig är att söka flera olika "saker" samtidigt: om du söker till högskola, sök många olika alternativ (man kan söka upp till 20 alternativ); samtidigt med det kan du även söka ett antal yrkeshögskoleutbildningar (obegränsat antal) och även jobb, praktik och även fundera på att ev. starta eget (nu "tog jag i" kanske lite för mycket - nämnde verkligen alla tänkbara alternativ på vad man kan göra efter gymnasiet).

    Att göra riktigt "allt" samtidigt kanske du inte behöver göra ... men jag menar att det är bra att ha många olika alternativ. Om man får flera olika utbildningsplatser och/eller flera olika jobb samtidigt, kan man välja sen. Tacka Nej till en utbildningsplats och/eller till ett jobberbjudande kan man alltid göra. Om man inte söker, får man däremot inga erbjudanden.

    Jag ser att du är 18 år, men antar att du blir klar med gymnasiet nu till sommaren. Du kan därför boka tid hos SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Jag förstår att du i första hand vill läsa på högskolan och jag inte menar att du skall söka till Komvux. Dock kan det vara bra att prata med ännu en SYV och du har rätt att boka tid för samtal med SYV på Komvux, eftersom du efter ett 3årigt gymnasiet (trots att du ännu inte är 20 år) har rätt att göra ansökan till Komvux.
    På Komvux kan man läsa gymnasiala kurser i språk, matte och andra bra kurser som kan höja ditt Meritvärde (detta i fall du inte skulle komma in på den högskoleutbildning som du önskar komma in på nu till hösten). Jag antar att du vet om Meritpoängskurserna men skickar ändå en länk: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Du får gärna återkomma när du har kikat in på info på länkarna som jag skickar till dig nu.

    Bästa hälsningar
    Anna