Matilda
    Hej. Direkt efter gymnasiet valde jag att studera vidare och valde då historia på universitetet. Men tyvärr visade sig studiebördan vara alltför tung för mig och det funkade helt enkelt inte. Jag blev väldigt avskräckt av det hela och började söka arbete istället. Men det är inte helt lätt att finna arbete med bara eftergymnasial utbildning, så jag känner att jag behöver ändå någon slags utbildning för att komma någonvart i samhället. Problemet är ju att jag blev rätt avskräckt och vet inte alls vad jag skulle vilja göra. Jag har provat söka efter utbildningar med låg studiebörda för att kunna läsa på om dem och kanske hitta något jag tycker verkar intressant men det går inte alls att hitta någon sådan lista så att säga. Jag tänkte på YH-utbildningar men även de hemsidorna har ingen information om hur mycket kurslitteratur det finns eller hur mycket studiebördan är i olika utbildningar. Skulle ni kunna hjälpa mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,
    det är tyvärr rätt svårt att svara på din fråga. Jag förstår varför du ställer frågan och frågan är relevant. Men det är så att vad som är lätt och svårt är mycket individuellt. Det förändras också över tid. Samma saker som en person tyckte (förut) var svårt kan kännas mycket lättare senare (men även tvärtom).

    Har man stort intresse och lägger mycket tid och engagemang på någonting, brukar det kännas lättare.
    Listor på kurslitteratur kommer tyvärr inte ge de svar du vill ha; för det första så förändras listorna (nya böcker kommer ut); sedan är det också så att olika lärare har olika åsikter och vissa tycker man ska läsa hela böcker och andra nöjer sig med att eleverna läser endast vissa kapitel.

    Kanske kan ett Praktiskt yrke passa dig? Kika gärna på yrke/3d-printgrafiker, yrke/arborist, yrke/bagare, - på www.framtid.se finns det tusentals yrkespresentationer.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA