Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Flygvärdinnor/flygvärdar utbildas i Sverige i samband med anställning vid respektive flygbolag.

    Kraven för att få anställning/utbildning
    Kraven varierar mellan de olika flygbolagen. Det krävs dock allt som oftast godkänd (avslutad) gymnasieutbildning och mycket goda kunskaper i engelska.
    Kan man fler språk än engelska ses det ofta som en stor merit. Erfarenhet från serviceyrke inom till exempel hotell, restaurang eller resebranschen efterfrågas också. Även sjukvårdsutbildning eller erfarenhet från sjukvården är meriterande.

    Exempel på vilka krav som kan ställas av flygbolagen för att kunna bli anställd som flygvärd/flygvärdinna: 160 centimeter lång (eller längre), vara fullt frisk, god syn och hörsel samt att vara simkunnig (vanligtvis krävs det att man kan simma minst 200 meter med kläderna på, den så kallade "klädsim").
    Att ha gått ut gymnasiet och ha några års (t.ex 2 år) erfarenheter från servicebranschen är ett annat, ganska vanligt, krav. Det kan också krävas att man har körkort och tillgång till bil.
    Det kan också ställas "ålderskrav" - exempelvis att man är mellan 21 och 37 år gammal (som är ett ganska vanligt krav) när man ansöker om att få anställning/utbildning som flygvärd/flygvärdinna.

    Blir man antagen av ett flygbolag får man gå igenom "internutbildning" som ex. kan bestå av en 3,5 veckor lång utbildningskurs följd av en månads praktisk träning ombord (under den praktiska träningen omburd får man betalt).

    För SAS krav var god se info på engelska på sasgroup.net/en/qualifications.