Julia
    Hej! Jag har länge tänkt på att flytta till Stockholm för att gå gymnasiet men vet inte riktigt hur det går till. Jag har ingen släkt i Stockholm så alltså skulle jag behöva bo på något gymnasiehem eller liknande, har ni något tips? Hur är det med betalning? (Jag vill gå stylist linjen)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper
    och där finns det även en länk till CSN info- om vem som har rätt till Inackorderingstillägg.
    I fall den utbildning du vill gå inte finns i din hemkommun och du kommer in på en fristående skola, har du rätt att söka Inackorderingstillägg från CSN. Jag känner inte till någon Riksrekryterande utbildning till Stylist och det är därför så här:
    - om den utbildning finns i din hemkommun, har du inte rätt till någon ekonomisk stöd för att gå på en skola långt hemifrån;
    - om den utbildning inte finns i din hemkommun, har du rätt att ansöka om Inackorderingstillägg hos CSN i fall du läser på en Friskola / i fall du läser på en kommunal skola i en annan kommun, är det din hemkommun som fattar beslut om du har rätt till någon ekonomisk ersättning.
    Det är mycket svårare att komma in på en kommunal skola utanför din hemkommun, därför att du blir andrahandssökande. Råder dig därför söka till friskolor också - där du blir förstahandssökande.
    Du hittar info- om alla gymnasiala utbildningar på www.gymnasieguiden.se

    Mvh Julia SYV