Elin
    Hej!
    Jo det är på detta sättet att jag har väldigt lätt för språk och har tidigare bott i ett tysktalande land under flera somrar och pratade alltså tyska lite när jag var liten, sedan när vi kom tillbaka till Sverige igen så glömde jag bort tyskan lite grann, men när jag började 6:an så började jag studera det i skolan igen och det gick väldigt snabbt för mig att bara "fånga upp" språket igen om du fattar vad jag menar, jag snackar det även väldigt mycket hemma och har även tyska kompisar osv. Men vi gjorde en läsförståelse och jag fick bara C på den (Jag fick A i betyg i Tyska i vintras) och på hörförståelsen bara E. Jag är bäst i klassen och de som är sämst, de som inte kan någonting verkligen och som hatar tyska och inte vill vara där fick samma resultat eller högre! Då tänker jag att det verkligen måste vara något fel på testet eller hur?
    Fick dock F i läsförståelse i Svenska så den högsta läsförståelsen har jag inte, det vet jag men jag fick 2 poäng från A på läsförståelsen(E var 10, C var 15 och A var 19)Jag fick 17 och maxresultatet var 20 och jag tycker att min tyskalärare borde kolla på mina tidigare resultat och ge mig en till chans att visa att jag kan detta! Men det verkar inte så eftersom att jag snackade med henne och frågade om det var kört för mig att behålla mitt A i tyska och hon sa att det var det! Vi har en fördjupningsdag nu på Fredag och den är till för sådana här saker, att man ska höja sig eller göra grejer som man inte har kunnat göra innan osv. Tycker ni att jag borde fråga min tyskalärare om jag kan göra om detta och hur skulle jag kunna öva inför detta för att göra så bra ifrån mig som möjligt på Fredag isf? Jag har ändå knappt någonting annat och göra så varför inte? Tyskan är det enda ämne jag alltid har lagt ner mest tid på och brytt mig om mest och älskat mest och allting så jag blev riktigt deppig när jag såg mitt kassa resultat. Jag har börjat läsa lite böcker nu senaste dagarna för att förbättra min läsförståelse över lag men det är en långsiktig process. Så även om jag inte lyckas med detta testet eller inte gör det, kan jag även lyckas på gymnasiet då? Om min läsförståelse förbättras rejält under sommaren om jag läser 30 min varje dag i en bra bok, kommer det visa sig i tyskan då?
    Snälla hjälp!
    Tacksam för svar! /Elin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!

    Jag tycker att du kan mycket väl fråga din lärare i tyska om du kan göra om provet på fredag eller göra andra uppgifter för att försöka höja ditt betyg. Som du själv skriver i din fråga har du inte så mycket annat skolarbete nu, så "varför inte"? Du har alltid rätt att fråga läraren om olika möjligheter, be om råd och komma med förslag.

    Jag råder dig prata med dina lärare i språk (i alla språk som du läser: svenska, engelska och tyska) och berätta det som du berättar i din fråga till oss på Fråga SYV och be om deras åsikter. Dina lärare känner dig och kan mycket bättre förklara hur just du bör läsa för att lära dig ett språk på bästa sättet.

    Det finns många olika sätt att lära sig på: "naturmetoden" som funkar bäst på barn = man kastas in i språket och får klara sig bäst man kan (funkar bra om små barn, som adopteras till ett annat land eller som kommer till ett annat land med sina föräldrar och börjar på dagis eller på lågstadiet); du började "återupptäcka" tyska när du började i åk6 (du kunde språket som liten, men glömde mycket) - då blev det en ny start för dig. I ditt fall kan det vara så att du kan mycket inom tyska men "på fel områden", inte de just de orden och uttryck som förekommer i läroboken och testas på provet. Det är bara en gissning från min sida. Fråga du din lärare så får du säkert ett bättre svar och några förslag på hur du kan gå tillväga.

    Att läsa 30 min varje dag i en bok på ett främmande språk som man håller på att lära sig - är en av saker man kan göra. Det funkar bra för vissa av oss men sämre för andra. När man läser för sig själv i en bok på främmande språk, finns det ingen garanti på att man uttalar rätt och förstår alla ord på rätt sätt. Det är därför bättre att ha en bok inspelat på en CD t.ex. och följa i pappersboken med ögonen samtidigt som man lyssnar på rätt uttal och melodi. Ofta krävs det flera repetitioner (att man läser om samma sida eller kapitel flera gånger). Mellan varven är det bra att slå upp alla de orden som man inte kunde när man började läsa. Och för varje ny repetition kommer man att känna igen fler ord och uttryck och minnas dem. Många tycker att den metoden funkar mycket bra, men det finns också de som tycker det är tråkigt att läsa om samma text flera ggr.

    Vi samlade tips om Studieteknik som vi tycker är bra och som många elever säger hjäper dem att uppnå bra studieresultat - på följande sida: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Det handlar till syvene och sist att vaska fram ditt eget sätt att lära dig på - och bl a inom språk. Det kan hända att du i framtiden skulle behöva att lära dig ett helt nytt språk och då är det mycket värdefullt att veta hur just du lär dig bäst: snabbast och med goda resultat. Ditt sätt att lära dig kan påminna om någon annans sätt men i detaljer är det unikt (som fingeravtryck eller personnummer). Vi, din lärare och andra personer (via tips på internet t.ex.) kan komma med många förslag och vissa av dem kommer att hjälpa dig men inte alla. Du måste testa dig fram till ditt eget unika sätt att lära dig på.

    Önskar dig allt väl!
    Lycka till!
    ANNA

    • : Jag kunde Tyska lite innan 6:an när jag började läsa det i skolan, har alltid fått höra att jag har haft bra uttal och stort ordförråd. Och nej jag tycker att jag kan orden som dyker upp på testerna som vi får, jag har även lätt för grammatik och hör oftast när det är rätt eller fel. De allra flesta orden i Tyska låter bekanta för mig, även om jag inte pluggat dem då. När det gäller att gäller att läsa böcker så tycker jag det är kul och finner det väldigt lärorikt och jag tror jag blir bättre på tyska genom att läsa på det. Rätt uttal är ingenting jag behöver oroa mig för, och jag förstår så pass bra tyska så att även om det är ett ord jag inte kan så kan jag klura ut vad det betyder mestadels genom att läsa hela meningen bara. Jag är nästan flytande i Tyska och tycker därför att det känns tråkigt att gå från A till B på en så pass kort varsel! Skrev en uppsats i Fredags och det var jättekul och jag hoppas att jag får A på den, men har ej fått resultat ännu men man får ju hoppas på det bästa. Jag får höra med min lärare om läsförståelsen, hoppas hon låter mig göra en bara, borde hon låta mig göra det? Det är inte fusk då va? Hon sa att hon hade högre förhoppningar över mig! Vilket sårade mig totalt faktiskt och jag känner mig fortfarande sårad
    • : Och förrästen, en helt annan fråga osido. Men vad sysslar man med på Tyska 3 ? Jag undrar hur "svårt" det är osv. Är det lätt för en som är relativt flytande att bara nästan sova sig genom lektionerna, eller vad sysslar man med egentligen?
    • Anna : Det är lärarens beslut att låta dig göra om provet eller ej. Alla kan ha "en dålig dag" och om läraren tycker att du egentligen kan bättre "än så", ännu större anledning att låta dig göra om provet. Du kan då också passa på och fråga din lärare om man man "sysslar med egentligen" på Tyska 3 lektioner? I språket är det så att man lär sig fler ord, svårare grammatik och stavning på ännu fler och svårare ord, ordspråk, dikter och läsa böcker av några kända författare. Det är nästa (högre) steg i språket. Din lärare i tyska kan säkert förklara mycket bättre.