Emma
    Hej! Jag läser ekonomiprogrammet med en idrottsspecialisering och därför läser jag 3100p (en del poäng mer än vad du behöver). Jag har räknat ut att jag kommer att få ett snitt på ca 16.34 utan meritpoäng och 18.84 med meritpoäng.

    Finns det på något sätt möjlighet för mig att förbättra mitt snittvärde? Jag tänker att det kanske är möjligt att "ta bort" några kurser som jag antingen har på utökad kurs, programfödjupning, Tillagda kurser på grund av utökat program, individuellt val, eller vad som… Jag läser ju så många kurser, någon kurs där jag inte är så nöjd med betyget borde jag väll kunna "flytta" eller tillochmed "ta bort"?
    Jag har även 3 kurser som jag inte har gjort klart som jag tror kommer att sänka mitt snittvärde, kan jag hoppa av de nu utan att det syns? Det är "idrottsspecialisering 3", "idrottsledarskap" och "träning och tävlingslära 3"

    Väldigt tacksam för svar!! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Se i programplanen Här>> hur strukturen på ekonomiprogrammet måste se ut.

    du kan tyvärr inte på egen hand bestämma hur ditt examensbevis kommer att se ut... Enligt reglerna bestämmer man på förhand, innan kurserna påbörjas om de läses som Programfördjupning eller inom individuellt val eller som utökade.

    du kan komma med förslag men det är rektor som bestämmer för att det är hen som undertecknar examensbeviset och med det försäkrar att reglerna har följts.

    jag råder dig gå prata med SYV på din skola och fråga om det finns någon mening i att du kommer med förslag om förändring i din studieplan.

     Om SYV inte kan svara, då frågar man rektor på programmet.

     Vi kan hjälpa dig ta fram förslag på ändring i studieplanen och med det även i examensbevisets utformning men det är ingen mening med det om din skola redan har bestämt hur examensbevis kommer se ut.

    mvh Mikael SYV