Hej Milla, Jag har börjat arbeta på ett gymnasium med mycket hög frånvaro av 150 elever. Det kommer att bli en stor omorganisation för skolan har tappat flera elever pga olika anledningar. Skolans utvecklingsområde är att hur skolpersonal kan förebygga elevernas hög frånvaro i samband med att de flesta inte trivs i skolan. Tack på förhand!
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Förebygga hög frånvaro på gymnasium?
1 Svar
Hej,
Du ställer en mycket viktig fråga men som också är komplex och omöjlig att ge ett kort svar på.
En sak jag undrar över är om skolan är snabb på att rapportera skolk till CSN. Vid skolk förlorar eleverna rätten till studiehjälpen från CSN. De flesta gymnasieelever är måna om att inte förlora utbetalningar från CSN. Den ekonomiska incitamenten är ganska viktig för de flesta människor. Det kan vara en bra idé att införa någon form av belöning vid hög närvaro, t.ex att skolan köper ett antal körlektioner hos en Trafikskola om eleven har utmärkt närvaro...? (bara en tanke).
Du skriver om att eleverna skolkar på grund av att de inte trivs i skolan, men varför trivs de inte? Är det "tråkiga" lokaler? mobbing? att eleverna valde fel program? Man måste veta varför eleverna inte trivs för att försöka förbättra trivseln.
Det finns, teoretiskt sett, mycket man kan gör för att öka trivseln. T.ex kan skolan erbjuda frukost på skolan innan lektionerna börjar. Om lektionerna kan börja så sent som möjligt, t.ex tidigast kl.9.00 är också en åtgärd att fundera över. De flesta gymnasieelever skulle nog "rösta för" att ha sovmorgon varje dag. Att införa "dubbla-lektioner" för att skippa några raster, så att skoldagen blir mer komprimerad - är kanske också ngt att tänka på. Om ni på skolan kan fråga eleverna vad eleverna önskar och föreslår ska ändras på skolan - så kommer ni förhoppnings få flera bra förslag som också går att genomföra. Eleverna kommer i så fall känna att personal lyssnar på dem och tar deras önskemål och förslag på allvar, vilket borde öka trivseln på skolan.
Nu är jag inte någon expert på att öka trivseln på en skola... men det borde gå att hitta experter på det område, kanske fråga några psykologer vad som gör att eleverna på vissa skolor trivs bättre än på de andra.
Jag tänker också på att det kan vara en bra idé att involvera elevernas vårdnadshavare -- går det att erbjuda elevernas familjemedlemmar att vara närvarande på lektionerna? En elev skulle kanske inte våga skolka om hen vet att mamman eller pappan kan dyka upp på vilken lektion som helst.
Ovan finns mina "lösa tankar" kring den problematiken som du tar upp. Som sagt, en mycket viktig fråga men också svår att ge ett helomfattande svar på.
Frågor och svar taggade med 'basår på universitet/högskola' (2 st.)
-
Misslyckat tekniskt basår - Kan jag fortfarande få CSN till hösten?
Hej! Jag har misslyckats med mitt tekniska basår som avslutas nu till hösten och jag har tagit fullt CSN under tiden jag studerat. Jag har varit inskriven på alla kurser och gjort inlämningar och försök men har misslyckats med mina sluttentor. Jag undrar hur...
Hejsan,det är studieutredare vid CSN som beslutar om studiemedel.Av den informationen som du hittade på CSN´s hemsida framgår att man ska ha godkända betyg i... Läs hela svaret -
Naturbasår - vilken nivå?
Hej! Jag har precis ansökt till ett naturvetenskapligt basår (på SU) och undrar om ämnena i basåret är på samma nivå som på gymnasiet. Är kraven för godkänt i exempelvis biologi 1 samma som på gymnasiet, eller är det...
Hej,Du får fråga på det aktuella lärosäte för att kurserna inom basåret på universitetet behöver inte vara identiska med kurser på gymnasiet utan kan avvika både vad... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga