Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31977 frågor besvarade.
Förklara syv för lägre åldrar?
6Poäng
SYV
Hej Som titeln lyder undrar jag om ni har tips på kreativa och roliga sätt att berätta / visa för lägre åldrar (i detta fallet en klass i åk 1) vad syv är och jobbar med?
Även om ni har tips på en sak/grej man kan ta med till klassen som är typiskt för syv yrket. Mvh Marco
Hej Marko, vilken intressant och viktig fråga! Tyvärr så finns det inte mycket erfarenhet av SYV för lägre åldrar...Måste direkt säga att vi på fråga SYV saknar expert på det område. Vänd dig gärna till personal på SYV-utbildningar och även på Förskollärarprogrammen och på lärarprogrammen som utbildningar till "tidigare lärare".
Med det sagt, ska jag ändå göra ett försök att ge svar. :)
Min första tanke är att det behövs yrkesvägledning för tidigare åldrar och borde satsas på mycker mer än det görs idag. Min andra tanke är att det kanske behövs ett Systematiskt arbete på det område och en gemensam plan med "tidigare lärare" som arbetar dagligen i åk1... att ett besök från SYV till åk1 elever är bra, men räcker inte.
Men om vi nu pratar om Ett besök till åk1 - och man idag inte har ngt.förberett på förhand, skulle jag ta hjälp av www.framtid.se -där tusentals yrken finns beskrivna. Man kan skriva ut ca 10 bilder på de yrken som eleverna i åk1 borde känna till, ex. Lärare; Busschaufför; Matsalspersonal; Kassapersonal (samråd gärna med lärare som undervisar i den klassen), och man kan be eleverna att "gissa" vilka av de yrken som jobbar i Skolan. Samtidigt är det bra att "plantera" en tanke på att många yrken kan jobba på olika ställen, ex. Städare >>.
En "övning" som man kanske kan ha är att eleverna jobbar i grupper (i tre-fem min) och lägger bilder som representerar olika yrken i olika "burken" - ex. Skolburken (för Skolyrken >>) och Butiksburken (för Butiksyrken). "Krokset" här att t.ex Städare passar både som Skolyrke och som Butiksyrke och båda svaren är rätt.
En sak som man som SYV kan ha med sig är kanske en docka eller flera dockor med yrkeskläder på - eller kanske en docka som man klär om i olika yrkeskläder (för att visa på att en och samma person kan jobba inom olika yrken). Om en SYV har själv tidigare jobbat som "ngt. annat" kan hen berätta om det: ex. innan jag blev SYV jobbade jag som Butiksbiträde >>. Finns det ingen docka med yrkeskläder, kan man använda Bilder eller så kanske man kan visa en film (helst kort film som presenterar flera yrken).
Svårt att säga hur framgångsrikt ett besök från SYV skulle vara till åk1 på grundskolan, om det inte följs av med någon fortsättning; jag skulle helst involvera personal som dagligen arbetar med de eleverna och även föräldrarna (kanske kan föräldrarna bidra med att hitta eller sy Yrkeskläder till en docka - och så kunde eleverna rösta fram vilket yrke ska docka jobba som den här veckan - och man försöker under veckan få reda på mer om just det yrket...?).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Hälsningar Mikael
vi har samrått med sakkunniga och kom, än så länge, fram till följande: som en "sak" kan man t.ex göra en "personlig karta" - min väg genom skolsystemet - där du ritar en "gubbe" (som representerar dig) som går igenom skola och högskola till SYV-yrket.
Metoder för vägledning för mycket unga kanske man kan ta från vägledning för särskoleelever, där man ritar mycket och "leker" fram en "lösning" eller förståelse. Ex. kan man skaffa klossar eller Lego-bitar i olika färger där olika färger ska representera olika nivåer på utbildning, och så bygger man tillsammans med eleverna.
Ännu ett Tips som vi fick är att Umeå Universitet erbjuder i Samarbete med Skolverket "path"-kurser där 25 studievägledare får möjlighet att åka till Umeå (Skolverket betalar, fick vi förklarat för oss) och inom en sådan "path"-kurs (fortbidlning för studievägledare) kan man också lära sig mycket nytt, som bl.a kan användas i vägledning för mycket unga elever.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Lycka till! Du får gärna höra av dig och berätta vad du själv kom fram till eller vad du fick för svar från andra källor! ANNA
Utökat svar
Hi igen, vi fick nu svar från ännu en sakkunnig; var god läs nedan:
Sök på uppsatser på universitetens databaser. ex. MUEP som du hittar om du går in på Mau.se och klickar på biblioteket. Du kan också söka i Google scolar. Om du söker på vägledning och tidiga åldrar och liknande sökord kan du nog hitta en massa. Jag har själv handlett studenter som skrivit om syn på yrken hos barn i förskolan. Det kom också en internationell vägledningsantologi om vägledning för yngre åldrar för några år sedan. Mark Watson var en av redaktörerna, han är verksam i Sydafrika. Om du söker på hans namn kan du nog hitta boken. Lycka till! Med vänlig hälsning
Hej, Det har kommit ny litteratur som tar upp den här typen av frågor; Studie- och yrkesvägledning-hela skolans ansvar av Charlotta Granath. · Granath, Charlotta (2019). Studie- och yrkesvägledning - hela skolans ansvar: metodhandbok med undervisningsexempel. Första upplagan, första tryckningen Stockholm: Sanoma Utbildning
Min fråga är kan man söka till advokat eller arkitekt universitet efter inriktningen ekonomi ekonomi? Vilka ämne behöver man lägga till? Jag vet att det är lättare att ta ekonomi juridik istället men det känns att jag kommer få mer...
Anna: :
Hej Sandra,den viktiga skillnaden mellan inriktningarna på Ekonomiprogrammet på gymnasiet (EK) är den att i EK/ekonomi ingår matematik 3b som en obligatorisk kurs... Läs hela svaret
Vi säger att jag har 1000 poäng i individuellt val i gymnasiet och jag väljer Finans ekonomi i Tumba gymnasium. Om jag tar de kurser som finns i ekonomi juridik som inte finns i finans ekonomi. Är det samma sak som att jag tog ekonomi juridik eller räknas det som en...
Anna: :
Hej Matt,inom Individuellt val får endast 200 poäng plats. Man kan inte ha fler poäng inom Individuellt val.Jag vet inte om jag har förstått din fråga rätt, man det... Läs hela svaret
Hej! Min fråga till er är om jag nu väljer att plugga sam i gymnasiet, kan jag då efter gymnasiet plugga med något med ekonomi att göra, som t.ex. Affärsjurist&driva ett företag även fast jag har valt sam? Just nu har jag valt att gå i sam eftersom det är lite enklare för mig, men nu har jag...
Milla : :
Hej Nora!
Det går bra att läsa Ekonomi efter gymnasiset - även om man läste på ett annat program, än Ekonomiprogrammet, på gymnasiet. Dock krävs det oftast att man har... Läs hela svaret
Hej! Tänker gå Ekonomi på gymnasiet för att sedan fortsätta som mäklare, Ska man välja inriktnig Juridik Eller Ekonomi?
Milla : :
Hej Emilia!
I behörighet till Fastighetsmäklare ingår det bl a godkänt betyg i Matematik 3 och den kursen läses som obligatorisk på inriktningen "Ekonomi", den läses ej på inriktningen... Läs hela svaret
Hej!
Jag har bestämt mig för att välja mellan Ekonomi inr. ekonomi och Ekonomi inr. juridik. Problemet är dock om att jag inte kan skillnaderna, kan man fortfarande söka till samma universitet med båda av dessa eller är det annorlunda?
Exempel, kan man söka juristprogrammet i universitet...
Milla : :
Hej Dany,
du får hemskt gärna kika på en programplan för Ekonomiprogrammet och där ser du vilka kurser som ingår i de två inriktningar.
Som... Läs hela svaret
Hej! Har väldigt svårt att bestämma mig för vilken inriktning jag ska ta. Väljer jag ekonomi kan jag inte få meritpoäng för mattekurserna eftersom att de redan ingår. Väljer jag juridik blir jag tvungen att lägga till matten som individuellt val, och därmed få meritpoäng. Jag vet inte om detta...
Anna: :
Hej Alisha!
Metitpoängen är ej beroende av PÅ VILKET SÄTT du läst kursen.
Det blir samma beräkning av merit - oavsett om du läser Matte 3 som inriktningskurs, som kurs inom Programfördjupningen, inom Individuellt val... Läs hela svaret