Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Förklara syv för lägre åldrar?
6Poäng
SYV
Hej Som titeln lyder undrar jag om ni har tips på kreativa och roliga sätt att berätta / visa för lägre åldrar (i detta fallet en klass i åk 1) vad syv är och jobbar med?
Även om ni har tips på en sak/grej man kan ta med till klassen som är typiskt för syv yrket. Mvh Marco
Hej Marko, vilken intressant och viktig fråga! Tyvärr så finns det inte mycket erfarenhet av SYV för lägre åldrar...Måste direkt säga att vi på fråga SYV saknar expert på det område. Vänd dig gärna till personal på SYV-utbildningar och även på Förskollärarprogrammen och på lärarprogrammen som utbildningar till "tidigare lärare".
Med det sagt, ska jag ändå göra ett försök att ge svar. :)
Min första tanke är att det behövs yrkesvägledning för tidigare åldrar och borde satsas på mycker mer än det görs idag. Min andra tanke är att det kanske behövs ett Systematiskt arbete på det område och en gemensam plan med "tidigare lärare" som arbetar dagligen i åk1... att ett besök från SYV till åk1 elever är bra, men räcker inte.
Men om vi nu pratar om Ett besök till åk1 - och man idag inte har ngt.förberett på förhand, skulle jag ta hjälp av www.framtid.se -där tusentals yrken finns beskrivna. Man kan skriva ut ca 10 bilder på de yrken som eleverna i åk1 borde känna till, ex. Lärare; Busschaufför; Matsalspersonal; Kassapersonal (samråd gärna med lärare som undervisar i den klassen), och man kan be eleverna att "gissa" vilka av de yrken som jobbar i Skolan. Samtidigt är det bra att "plantera" en tanke på att många yrken kan jobba på olika ställen, ex. Städare >>.
En "övning" som man kanske kan ha är att eleverna jobbar i grupper (i tre-fem min) och lägger bilder som representerar olika yrken i olika "burken" - ex. Skolburken (för Skolyrken >>) och Butiksburken (för Butiksyrken). "Krokset" här att t.ex Städare passar både som Skolyrke och som Butiksyrke och båda svaren är rätt.
En sak som man som SYV kan ha med sig är kanske en docka eller flera dockor med yrkeskläder på - eller kanske en docka som man klär om i olika yrkeskläder (för att visa på att en och samma person kan jobba inom olika yrken). Om en SYV har själv tidigare jobbat som "ngt. annat" kan hen berätta om det: ex. innan jag blev SYV jobbade jag som Butiksbiträde >>. Finns det ingen docka med yrkeskläder, kan man använda Bilder eller så kanske man kan visa en film (helst kort film som presenterar flera yrken).
Svårt att säga hur framgångsrikt ett besök från SYV skulle vara till åk1 på grundskolan, om det inte följs av med någon fortsättning; jag skulle helst involvera personal som dagligen arbetar med de eleverna och även föräldrarna (kanske kan föräldrarna bidra med att hitta eller sy Yrkeskläder till en docka - och så kunde eleverna rösta fram vilket yrke ska docka jobba som den här veckan - och man försöker under veckan få reda på mer om just det yrket...?).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Hälsningar Mikael
vi har samrått med sakkunniga och kom, än så länge, fram till följande: som en "sak" kan man t.ex göra en "personlig karta" - min väg genom skolsystemet - där du ritar en "gubbe" (som representerar dig) som går igenom skola och högskola till SYV-yrket.
Metoder för vägledning för mycket unga kanske man kan ta från vägledning för särskoleelever, där man ritar mycket och "leker" fram en "lösning" eller förståelse. Ex. kan man skaffa klossar eller Lego-bitar i olika färger där olika färger ska representera olika nivåer på utbildning, och så bygger man tillsammans med eleverna.
Ännu ett Tips som vi fick är att Umeå Universitet erbjuder i Samarbete med Skolverket "path"-kurser där 25 studievägledare får möjlighet att åka till Umeå (Skolverket betalar, fick vi förklarat för oss) och inom en sådan "path"-kurs (fortbidlning för studievägledare) kan man också lära sig mycket nytt, som bl.a kan användas i vägledning för mycket unga elever.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Lycka till! Du får gärna höra av dig och berätta vad du själv kom fram till eller vad du fick för svar från andra källor! ANNA
Utökat svar
Hi igen, vi fick nu svar från ännu en sakkunnig; var god läs nedan:
Sök på uppsatser på universitetens databaser. ex. MUEP som du hittar om du går in på Mau.se och klickar på biblioteket. Du kan också söka i Google scolar. Om du söker på vägledning och tidiga åldrar och liknande sökord kan du nog hitta en massa. Jag har själv handlett studenter som skrivit om syn på yrken hos barn i förskolan. Det kom också en internationell vägledningsantologi om vägledning för yngre åldrar för några år sedan. Mark Watson var en av redaktörerna, han är verksam i Sydafrika. Om du söker på hans namn kan du nog hitta boken. Lycka till! Med vänlig hälsning
Hej, Det har kommit ny litteratur som tar upp den här typen av frågor; Studie- och yrkesvägledning-hela skolans ansvar av Charlotta Granath. · Granath, Charlotta (2019). Studie- och yrkesvägledning - hela skolans ansvar: metodhandbok med undervisningsexempel. Första upplagan, första tryckningen Stockholm: Sanoma Utbildning
Är programfördjupningarna samt kurser inom inriktningarna samma sak?
Milla : :
Hej, jag är inte säker på att jag förstår din fråga.Alla kurser inom en av Nationella inriktningar är på gymnasiet obligatoriska. Sedan måste elever även få... Läs hela svaret
Min fråga är att just nu ska jag söka gymnasiet teknik och den gymnasiet som jag vill ha har bara en enda riktning i teknik som heter media och information inriktning påverkas inriktningen du väljer dig på framtiden om du ändå läser samma...
Milla : :
Jo, vilken inriktning på TE man läser kan spela ganska stor roll. Vi tar och tittar på Programplan för TE>> - gå in... Läs hela svaret
Apropå min förra fråga, Eleven är ännu inte betygssatt i Ma2b men det finns risk för F då det är en pågående kurs. Om eleven läser ma3b kan ge den bästa förutsättningar att nå en gymnasieexamen, om ev IAP, kan...
Milla : :
Hej,alla elever på gymnasiet får läsa vidare till nästa/högre kurs i samma ämne, även om de fick F i en lägre/underliggande kurs (för det behövs inte någon anpassning... Läs hela svaret
Hej jag går andra året i gymnasiet i Ekonomiprogrammet EKEK och vill byta till EKJU så går det eller blir det svårt?
Julia: :
Hej,för att uppfylla kraven för examensbevis från ekonomiprogrammets inriktning Juridik måste eleven ha betygen i alla de kurser som ingår i den inriktningen: EK/juridik. Vilka kurser det är - var god... Läs hela svaret
Hej! Jag tog studenten år 2019 och höll nyligen på att räka ihop mitt jämförelsetal inför potentiellt sökande till universitet. jag blev däremot osäker om jag ska inkludera de inriktningsspecifika ämnena när jag väl...
Mikael: :
Om du i ditt examensbevis har 2500 poäng, alltså inga U markerade kurser som skulle innebära att du, enligt rektors beslut, läste utökat program, då räknas alla betyg in i jämförelsetal förutom E i gymnasiearbete.
Hej! Har ansökt och kommit in på samhällsprogrammet inriktning samhäll. Jag får dock kalla fötter nu, jag vet att det är ett brett program vilket ger mig möjligheten att ansöka till i princip vad som helst i universitetet (med undantag t.ex...
Mikael: :
Hej,du kan läsa om SA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SAoch titta gärna på Programplan för SA < också.
Skillanden mellan inriktningarna på SA (det finns 3 st. inriktningar... Läs hela svaret
Vad är de största skillnaderna mellan samhälle inriktning samhälle och samhälle inriktning beteende? Finns det några kurser som det båda har eller har det helt olika? Hur ser dessa utbildningarna ut?
Julia: :
Hej,
skillnaden mellan olika inriktningar på samma program är Inriktningskurserna + att GA, gymnasiearbete, /tema för GA/ - måste stämma överens med utbildningens inriktning. Se gärna gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf
Går just nu andra året med inrikning design och produktutveckling, och undrar om det är möjligt att byta inriktning till teknikvetenskap till hösten i 3:an?
Den enda kursen som har skilt sig än så länge är att jag har läst Design 1 och teknikvetenskap har läst Teknik 2
Julia: :
Hej Hasse,har du pratat med SYV på din skola om att få byta inriktning?Så här är det - se Programplan för Teknikprogrammet; ALLA kurser inom EN av intirkningar... Läs hela svaret
Det är så att jag kommer byta linje från samhällsvetenskap till beteendevetenskap efter sommaren. Jag har haft bild och form 1b denna terminen då jag fortfarande går i samhällsvetenskap. Så jag undrar kommer bilden fortfarande räknas in även om jag byter till beteendevetenskap?
Liselotte: :
Hej Zahra,
kursen Bild& form 1b tillhör inte Inriktningskurserna, dvs den är helt oberoende inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet.
Det kan du själv se i Programplanen... Läs hela svaret
Hejsan
Jag går nuvarande i el och energiprogrammet med inriktning elteknik och är snart färdig med min första år. Jag vill gärna bli en it-tekniker men har hört att måste ha behövt gå på inriktningen dator och kommunikationsteknik. Kan jag ändå bli en it tekniker direkt efter gymnasiet efter ha...
Mikael: :
Hej Ulf,
det är arbetsgivare som väljer vem hen anställer och det är svårt att veta om arbetsgivaren väljer någon annan framför dig för att du gick "fel inriktning" på... Läs hela svaret
Hej!
Det är så att jag går på natur- natur sista året.
Förra terminen valde jag att ta bort matte 4 och fysik 2 därför att jag visste att jag ej skulle klara de. Just nu så har jag stöd i matte 2-3 och fy1. Min matte/fysik lärare vet att jag har valt bort fy2 och matte 4, han har därför inte...
Mikael: :
Hej Moa!
Hur ser din Studieplan ut? Du skriver att du "tog bort" ämnena. Har du fått reducerad studieplan, godkänd av SYV och rektorn?
Saken är den att för att uppnå kraven... Läs hela svaret