SYV

    Hej
    Som titeln lyder undrar jag om ni har tips på kreativa och roliga sätt att berätta / visa för lägre åldrar (i detta fallet en klass i åk 1) vad syv är och jobbar med?


    Även om ni har tips på en sak/grej man kan ta med till klassen som är typiskt för syv yrket.
    Mvh Marco

    • Anna : Fick idag svar från ett lärosäte som erbjuder SYV-programmet på din fråga; svaret lyder: "har inga tips tyvärr i den åldern. Prova SYV i grundskolor ".
    • Saga : En övning för F-3 (förskoleklass till år3 på grundskolan) - https://hejsyv.se/inlagg/skrivande-yrken-2/

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marko,
    vilken intressant och viktig fråga!
    Tyvärr så finns det inte mycket erfarenhet av SYV för lägre åldrar...Måste direkt säga att vi på fråga SYV saknar expert på det område. Vänd dig gärna till personal på SYV-utbildningar och även på Förskollärarprogrammen och på lärarprogrammen som utbildningar till "tidigare lärare".

    Med det sagt, ska jag ändå göra ett försök att ge svar. :)

    Min första tanke är att det behövs yrkesvägledning för tidigare åldrar och borde satsas på mycker mer än det görs idag.
    Min andra tanke är att det kanske behövs ett Systematiskt arbete på det område och en gemensam plan med "tidigare lärare" som arbetar dagligen i åk1... att ett besök från SYV till åk1 elever är bra, men räcker inte.

    Men om vi nu pratar om Ett besök till åk1 - och man idag inte har ngt.förberett på förhand, skulle jag ta hjälp av www.framtid.se -där tusentals yrken finns beskrivna. Man kan skriva ut ca 10 bilder på de yrken som eleverna i åk1 borde känna till, ex. Lärare; Busschaufför; Matsalspersonal; Kassapersonal (samråd gärna med lärare som undervisar i den klassen), och man kan be eleverna att "gissa" vilka av de yrken som jobbar i Skolan. Samtidigt är det bra att "plantera" en tanke på att många yrken kan jobba på olika ställen, ex. Städare >>.

    En "övning" som man kanske kan ha är att eleverna jobbar i grupper (i tre-fem min) och lägger bilder som representerar olika yrken i olika "burken" - ex. Skolburken (för Skolyrken >>) och Butiksburken (för Butiksyrken). "Krokset" här att t.ex Städare passar både som Skolyrke och som Butiksyrke och båda svaren är rätt.

    En sak som man som SYV kan ha med sig är kanske en docka eller flera dockor med yrkeskläder på - eller kanske en docka som man klär om i olika yrkeskläder (för att visa på att en och samma person kan jobba inom olika yrken). Om en SYV har själv tidigare jobbat som "ngt. annat" kan hen berätta om det: ex. innan jag blev SYV jobbade jag som Butiksbiträde >>.
    Finns det ingen docka med yrkeskläder, kan man använda Bilder eller så kanske man kan visa en film (helst kort film som presenterar flera yrken).

    Svårt att säga hur framgångsrikt ett besök från SYV skulle vara till åk1 på grundskolan, om det inte följs av med någon fortsättning; jag skulle helst involvera personal som dagligen arbetar med de eleverna och även föräldrarna (kanske kan föräldrarna bidra med att hitta eller sy Yrkeskläder till en docka - och så kunde eleverna rösta fram vilket yrke ska docka jobba som den här veckan - och man försöker under veckan få reda på mer om just det yrket...?).

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Hälsningar
    Mikael

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marko;

    vi har samrått med sakkunniga och kom, än så länge, fram till följande:
    som en "sak" kan man t.ex göra en "personlig karta" - min väg genom skolsystemet - där du ritar en "gubbe" (som representerar dig) som går igenom skola och högskola till SYV-yrket.

    Metoder för vägledning för mycket unga kanske man kan ta från vägledning för särskoleelever, där man ritar mycket och "leker" fram en "lösning" eller förståelse. Ex. kan man skaffa klossar eller Lego-bitar i olika färger där olika färger ska representera olika nivåer på utbildning, och så bygger man tillsammans med eleverna.

    Ännu ett Tips som vi fick är att Umeå Universitet erbjuder i Samarbete med Skolverket "path"-kurser där 25 studievägledare får möjlighet att åka till Umeå (Skolverket betalar, fick vi förklarat för oss) och inom en sådan "path"-kurs (fortbidlning för studievägledare) kan man också lära sig mycket nytt, som bl.a kan användas i vägledning för mycket unga elever.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    Du får gärna höra av dig och berätta vad du själv kom fram till eller vad du fick för svar från andra källor!
    ANNA

    Hi igen, vi fick nu svar från ännu en sakkunnig; var god läs nedan:

    Sök på uppsatser på universitetens databaser. ex. MUEP som du hittar om du går in på Mau.se och klickar på biblioteket. Du kan också söka i Google scolar. Om du söker på vägledning och tidiga åldrar och liknande sökord kan du nog hitta en massa. Jag har själv handlett studenter som skrivit om syn på yrken hos barn i förskolan. Det kom också en internationell vägledningsantologi om vägledning för yngre åldrar för några år sedan. Mark Watson var en av redaktörerna, han är verksam i Sydafrika. Om du söker på hans namn kan du nog hitta boken.
    Lycka till!
    Med vänlig hälsning

    Saga SYV

    Hej,
    Det har kommit ny litteratur som tar upp den här typen av frågor; Studie- och yrkesvägledning-hela skolans ansvar av Charlotta Granath.
    ·          Granath, Charlotta (2019). Studie- och yrkesvägledning - hela skolans ansvar: metodhandbok med undervisningsexempel. Första upplagan, första tryckningen Stockholm: Sanoma Utbildning
     
    Troligtvis finns det Examensarbeten (av studerande på sYV-programmet) med fokus på detta. En möjlighet är att göra en sökning i Diva, där kan studenter ladda upp sina Examensarbeten: https://www.su.se/biblioteket/publicera/registrera-i-diva/registrera-i-diva-1.252131#S%C3%B6k%20i%20DiVA%20och%20SwePub
     

    Frågor och svar taggade med 'max antal F-poäng' (5 st.)

    • Moe123

      Har 2600 poäng totalt på grund av komvux kan jag fortfarande ha 250 F?

      Jag har 250 poäng F från gymnasiet och en av kurserna va SVA 3 men jag har fått E i det nu med hjälp av komvux. Sen tog jag upp matte 4 för att jag ville ha mer val men fick F i det. Så jag ligger fortfarande på 250 poäng F totalt. Kan jag...

      Milla : : Hej,i examensbevis från komvux får inte kursen idrott-och-hälsa1 ingå, har du räknat bort de poängen, 100poäng?I examensbevis från komvux... Läs hela svaret
    • Kvinna

      F i de gymnasiegemensamma ämnen?

      Hej igen, Om man får F i ... - Historia 1a1 (50p), - Idrott och hälsa 1 (100p), - Naturkunskap 1a1 (50p), - Religionskunskap 1 (50p) - Samhällskunskap 1a1 (50p) (Totalt 300p) MEN har/får minst E i alla de andra gymnasiegemensamma ämnen, programgemensamma ämnen...

      Anna: : Hej Veronica,för att uppnå kraven för examensbevis finns det rätt många olika villkor som alla måste vara uppfyllda. T.ex måste gymnasiearbete finnas med rätt tema och... Läs hela svaret
    • Kvinna

      F i de gymnasiegemensamma ämnen?

      Hej igen, Om man får F i ... - Historia 1a1 (50p), - Idrott och hälsa 1 (100p), - Naturkunskap 1a1 (50p), - Religionskunskap 1 (50p) - Samhällskunskap 1a1 (50p) (Totalt 300p) MEN har/får minst E i alla de andra gymnasiegemensamma ämnen, programgemensamma ämnen...

      Anna: : Hej,om det är examensbevis från Gymnasiet då är det max 250 poäng F man kan ha och fortfarande uppfylla kraven för exam.bevis.Om det är examensbevis från Komvux, då är det... Läs hela svaret
    • Hjälp

      F i franska 3 och idrott, kan jag få examen?

      Hej om en vecka har jag gått klart första året i gymnasiet. Eftersom att jag går i sasam betyder det att jag var tvungen att gå moderna språk så fortsatte med franskan, jag har klarat alla kursprov men kommer tydligen få F p.g.a ett grammatiks prov. Kursen är 200 poäng och ger även merit om man...

      Milla : : Franska 3 är en 100poängs kurs; varje kurs moderna språk på gymnasial nivå är på 100 poäng. Den kursen och Idrott och hälsa 1 ger tillsammans 200... Läs hela svaret
    • Anonym

      vad är skillnaden?

      Vad är de största skillnaderna mellan samhälle inriktning samhälle och samhälle inriktning beteende? Finns det några kurser som det båda har eller har det helt olika? Hur ser dessa utbildningarna ut?

      Julia: : Hej, skillnaden mellan olika inriktningar på samma program är Inriktningskurserna + att GA, gymnasiearbete, /tema för GA/ - måste stämma överens med utbildningens inriktning. Se gärna gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf  

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga