Mikael SYV på FrågaSYV

    Sista kompletteringsdag till höstens högskoleutbildningar är i år den 18 juni. Med sommarskola blir man inte färdig till 18 juni. Jag tycker ändå att det är en stor förmån och råder ansöka om förlängning av studierna för chans att få högre meritvärde i ditt examensbevis.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    jag håller med Mikael (se hans svar på din fråga).
    Det är inte ofta elever får läsa på gymnasiet under längre tid än 3 år. Det är en stor förmån att kunna läsa under längre tid och skaffa sig mer kunskap och högre betyg.

    Men, om eleven kan få ut examensbevis (alltså Uppfyller alla krav) och med det examensbeviset kanske har en rimlig chans att komma in på "sin" högskoleutbildning till hösten, då kanske det är bättre för eleven. Men de elever som inte uppfyller kraven för examensbevis och kan inte få ut det innan 18 juni 2020 för att hinna komplettera i tid, då finns det alla anledningar att ta möjlighet "tillfånga" och läsa så länge det bara går för att både uppfylla kraven för examensbevis och även få högre betyg in i sitt examensbevis (och med det få högre meritvärde för framtida konkurrens om utb.plats).
    Fråga SYV på din skola om du skulle uppfylla kraven och kunnat få ut examensbevis innan 18 juni 2020. Info om kraven för gymnasieexamen på gymnasiet finns bl.a på gymnasieguiden/gymnasieexamen