sara
    Hej! Jag vill nu inför nästa termin hoppa av mi tyska för det är så svår och jag vet att jag absolut inte kommer kunna få godkänt för det är så mycket annat jag har att göra. Jag har hört att då kommer jag inte ha läst alla 2500 poäng och sluta få mitt studiebidrag... är det möjligt att jag skippar alla lektioner och anmäler frånvaro på dom och trots att jag kommer få F, får ha kvar mitt studiebidrag? Hade tänkt försöka mig på den efter gymnasiet istället för tro mig det går inte jag kan inte klara den i år så säg inte att jag ska försöka för jag klarar det om jag kämpar för det kommer jag inte göra, jag får ont i magen och mår dåligt bara av att gå på lektionerna så att gå på lektionerna är ingen lösning. Så hur ska jag göra för att få behålla mitt studiebidrag? Jag går i 2an i gymnasiet kursen är tyska 4.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, råder dig boka tid hos kurator, som känner till vad som finns att göra i olika svåra situationer. Det är din skola som rapporterar närvaro till CSN och läraren kan inte bocka av att du är närvarande när du inte är det. Det blir tjänstefel av läraren. Via kurator och rektors beslut om anpassad studiegång kanske går det att läsa deltid "som heltid" och det är lättare att ordna om du hade läkarintyg som sjukskriver dig. Är man sjukskriven, kan man inte läsa på heltid. Håller tummarna för dig! Med vänlig hälsning, Mikael syv