J
    Hej!

    Jag har nu läst lite mer än halva min yrkesutbildning (studie- och yrkesvägledarprogrammet) och funderar mycket på framtiden. Jag känner att jag vill studera mera (jag är endast 22 år), och är inte sugen på att arbeta direkt när jag får min examen. Däremot så vill jag ju arbeta som syv i framtiden! Så min fråga är helt enkelt; kommer min yrkesexamen förlora sitt värde på arbetsmarknaden om jag inte börjar arbeta inom det yrket på en gång när jag tagit examen?

    Exempelvis om jag direkt efter min yrkesexamen vill läsa en till kandidat, och sen efter den andra kandidaten vill arbeta som syv med min yrkesexamen. Kommer det vara svårt att få jobb då för att utbildningen är lite gammal? Vill lägga till att jag inte har någon tidigare arbetserfarenhet inom syv, förutom praktiken via skolan.

    Skulle det vara bättre att istället ta studieuppehåll på yrkesprogrammet nu och plugga något annat för att sedan återgå till yrkesprogrammet? Vad finns det för nackdelar med att ta ett studieuppehåll egentligen?

    Jag känner väl en allmän stress över att jag har "slösat" mina csn-veckor genom att inte läsa något "roligt" innan jag läste denna yrkesexamen. Känner mig liksom för ung för att vara färdigpluggad och jobba resten av livet, haha.

    Mycket tacksam för svar och pepp! :)
    • Milla :

      Examen man får på ett svenskt lärosäte gäller, i Sverige, tillsvidare (utan någon tidsbegränsning). SYV är icke-reglerat yrke på det sättet att arbetsgivare får anställa vem de vill (med vilken utbildning som helst) och behöver egentligen inte ge företräde till de som har SYV-examen, utan kan anställa med annan högskoleutbildning. I alla fall finns det inte sådana generella regler om att SYV-examen bör hos alla arbetsgivare ge företräde till SYV-tjänsterna. Många arbetsgivare har dock "lokala regler" att de prioriterar sökande med syv-examen. Det går dock att hitta arbetsgivare som inte har sådana lokala regler och anställer studievägledare och studie- och yrkesvägledare med olika utbildningar. Ibland spelar arbetslivserfarenhet stor roll (att man har erfarenhet inom rätt bransch) och ibland blir språkkunskaper avgörande.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej J!
    om du vet att du i framtiden vill arbeta som SYV, tycker jag att det är bättre att fullfölja programmet nu, inte ansöka om studieuppehåll. "Risker" med studieuppehåll är att ansökan ej beviljas, alltså du kanske inte få ett löfte om studieuppehåll med platsgaranti. Sedan är det begränsat tid t.ex kan vara 1 år som du kan använda platsgarantin om du får ansökan beviljad. Att få studieuppehåll i 3 år för att plugga kandidatprogrammet tror jag blir svårt - kanske i första hand för att ingen vet att SYV-programmet ej skulle förändras på så lång tid, och om programmet förändras, så kan du behöva läsa om hela programmet... Hur programmet är uppbyggd, t.ex exakt vilka kurser som ingår och var i utbildningen de ligger (under vilket år på programmet) och hur många praktikveckor som ingår och var de ligger inom programmet kan förändras och då blir det mycket svårt att pussla ihop så att du ska ta med alla delarna av "det nya programmet". Så, i värsta fall kan det ta lång tid och i absolut värsta fall går inte alls (t.ex om någon kurs har utgått och inte ges längre och ingen annan, ny, kurs kan tas in som ersättning... så det kan sluta med att du om några år måste läsa hela programmets 3 år, på nytt alltså).
    Mitt råd till dig är att du under våren sista året på SYV.programmet söker de roliga utbildningar som du vill gå och även söker jobb. Du kan fundera på att kanske spara de återstående CSN-veckorna till senare i livet.
    Du skriver om att du i din unga ålder inte känna dig "färdigutbildad". Men som SYV blir man aldrig färdigutbildad; man får lära sig hela sitt arbetsliv - många förändringar sker inom yrken och utbildningar och man måste hålla sig á jour. Och det finns också många utbildningsmöjligheter att använda sig av samtidigt som man jobbar - kurser på distans eller på kvällstid, självstudier. Arbetsgivare erbjuder också (ibland) möjlighet att läsa (i alla fall delvis) på arbetstid. Man kan också skaffa sig utbildning via olika föreningar som organiserar personer med hobbies, eller genom att läsa kurser på studieförbund.
    Det är du som bestämmer vad du vill göra. Du kan testa ansöka om studieuppehåll med platsgaranti och se vad du får för svar. Du får söka till andra utbildningar när du vill och om du kommer in kan du då fundera hur du vill göra (det går ju alltid att säga Nej till erbjuden studieplats).
    Svar på frågan om arbetsgivare kommer att välja en person med färsk SYV-examen eller med SYV.examen + kandidatprogram inom ett annat område, är svårt att ge (för att olika arbetsgivare kan tänka mycket olika och det kan också bero på vilken arbetsplats du kommer söka jobb på); exempel: söker man jobb som Studievägledare på universitetsinstitutionen som erbjuder utbildningar inom Naturvetenskap, så är det bra, anser de flesta arbetsgivare, att ha högskoleutbildning inom naturvetenskap och hen som har en sådan utbildning kan anställas före de andra som har SYV-examen men inte några högskolepoäng inom naturvetenskapliga ämnen (på en sådan tjänst - om man både har SYV-examen och kandidat i biologi, t.ex - så borde den sökande vara "först i kön" till tjänsten, anser i alla fall jag med den erfarenheten i arbetsmarknadsfrågor som jag har).