johan
    När man söker till ett gymnasium får man välja första hand o.s.v.
    Om jag skulle t.ex. ta
    1. teknik
    2.naturvetenskap
    3.ekonomi
    skulle jag då ha en lägre chans att komma in på natur linjen än om jag skulle ha natur som första hands val ? Har jag då en super låg chans att komma in på ekonomi också eller är chansen lika och valen påverkar inte chansen att komma in ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Johan!

    Svar på din fråga är - lustigt nog - både Ja & Nej!

    Det funkar så att i fall dina betygspoäng räcker till att komma in på ditt förstahandsval får du Antagningsbesked som ser ut så här:

    1. Antagen

    2. Prövas ej

    3. Prövas ej

    Om dina betygspoäng inte räcker till ditt första alternativ får du Antagningsbesked som ser ut så här:

    1. Reserv

    2. Antagen

    3. Prövas ej

    eller

    1. Reserv

    2. Reserv

    3. Reserv

    om det är så att du är behörig till alla dina alternativ, men dina betygspoäng inte räckte till. Då står du i Reserv på samtliga alternativ.

    Om du blir Antagen till ditt första alternativ, tas de övriga alternativet bort (och där har du ingen chans alls i fortsättningen). På så sätt har du "lägre", dvs ingen chans på dina lägre prioriterade alternativ.

    Men i fall dina betygspoäng inte ger dig plats på ditt första alternativ, blir ditt andra alternativ i praktiken ditt första - och du prövas på ditt andra alternativ som om det vore ditt första och i så fall har du exakt samma chans som "vem som helst", dvs som elever som hade samma utbildning som sitt första alternativ.

    Lite krångligt ... men jag hoppades att jag kanske ändå lyckades förklara! :)

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare