Jennifer
    Hej! Om man vill jobba med att layouta tidningar, vart ska man gå tillväga då? Hittar inga utbildningar som bara fokuserar på just tidningsproduktion.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer;

    menar du att du vill jobba med layout för "fysiska" alltså pappers-tidningar? alltså, endast med det och inte kombinera med ngt. annat?

    Kika gärna på yrket Grafisk formgivare. Som grafisk formgivare svarar man för hur en trycksak, en förpackning eller grafik i digitala medier ska se ut. Grafiska formgivare ger produkter en form genom att välja typografifärg och bilder. Läs mer på framtid.se

    Det finns en mängd olika utbildningar med varierande längd inom grafisk design, till exempel inom gymnasieskola, yrkeshögskola, högskola/universitet samt fristående kommunikationsskolor. Relevanta utbildningar kan även finnas inom folkhögskola och KKU.
    Exempel på passande utbildning på högskolenivå - programmet på Konstfack: Kandidatprogram/Grafisk-design--Illustration.

    Kika också gärna på yrkeshögskoleutbildningar:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ip-grafisk-produktion-och-form
    utbildning/brobygrafiska-utbildning/grafisk-formgivare-tekniker