varti
    Hej! Jag vill läsa en kurs på folkhögskolan för att hamna i en specefik urval (kvot) vid antagning. Jag har godkända betyg från gymnasiet. Vad kan jag läsa? Tack för snabb svar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    för att prövas i BF-urvalet måste du ha Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola. Och ett sådant omdöme kan man få genom att läsa en allmän kurs på en valfri folkhögskola.

    Liselotte
    • :

      Så även om jag har gymnasieexamen kan jag läsa en allmän kurs? Vilken allmän kurs gäller det isf?Har du nån tips när det gäller juridik/samhälle? Har sökt allmän kurs till flera folkhögskolor men de ville inte ta in mig pga att jag redan har gymnasieexamen...

    • Anna :

      Folkhögskolorna prioriterar (vid antagning till allmänna kurser) sökande som inte har gymnasiekompetens och kommer läsa på en allmän kurs i 3 år. Du får söka till alla svenska folkhögskolor (det finns 155 st.), men det finns ingen garanti på att komma in. Men jag ser nu på folkhogskola.nu/allmän-kurs att det finns lediga platser på många folkhögskolornas allmänna kurser. Du får se i listan (länk ovan) om det finns några folkhögskolor med ledig plats på en allmän kurs som du vill gå på och kontakta de utb.ansvariga på den aktuella folkhögskolan. Lycka till!

    • : Hej! Om jag förstod rätt så måste kurserna vara allmänna kurser eller hur? Det kan inte vara profilinriktade kurser. Finns det allmänna kurser som är på distans? TACK
    • Anna :

      Omdöme om grundläggande behörighet kan man få på en Allmän kurs, inte på en profilkurs, du har förstått det helt rätt! Listan på allmänna kurser på gymnasienivå - se på folkhogskola.nu/sok-kurser/?type=allman&distance men det inte så att det finns ledig plats på alla dem. Sedan måste man också tänka på att det finns "distans Med Obligatoriska träffar".
      Allmänna kurser som är helt på distans, alltså utan obligatoriska träffar - hittade jag totalt endast 14 st. i Sverige. Se folkhogskola.nu/sok-kurser/?type=allman&distancewithoutmeeting

      Ledig plats finns på t.ex Scouternas-folkhogskola/Kurser/2020ht/allman-kurs-distans som började i aug 2020 och på Vastmanlands-lan/Vasteras-folkhogskola/Kurser/2021vt/allman-kurs-distans med start 11 jan 2021.

    Läs alla kommentarer