Amar
    Är det verkligen så komplicerat som det ser ut.
    Går det inte att utföra arbetet som vilken uppsats som helst?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    HEJ AMAR,
    Gymnasiearbete är en kurs på 100 poäng. En studerande bör ägna fem veckor på HELTID åt kursen Gymnasiearbete. "Heltid" = ca 40 timmar per vecka. Det är, alltså, 200 timmar en studerande bör lägga på sitt Gymnasiearbete.Gymnasiearbete fungerar som ett kvitto på att man är förberedd för sitt yrke /om man läser på ett yrkesförberedande program/ eller för högskolestudier /om man läser på ett högskoleförberedande program/.
    Om du skriver vilket gymnasieprogram du läser, kan jag försöka hitta och skicka några exempel på gymnasiearbete som tidigare har gjorts av studerande på ditt program. Skolverket har några exempel på sin hemsida. Jag lovar att jag försöker hitta exempel, om du så önskar.
    Det är, alltså, stor skillnad på en uppsats (som är EN DEL) av en kurs och Gymnasiearbete som är HELA KURSEN.
    Det finns bara två betyg som man kan få på kursen Gymnasiearbete - F eller E.
    Man måste få E för att kunna ta ut Gymnasieexamen.
    I fall man får F i Gymnasiearbete, får man ett Studieintyg och det innebär att man inte är behörig till eftergymnasiala studier.
    Dock, finns det hopp i alla situationer, t.ex. Yrkeshögskoleutbildningar är generösa vad det gäller Behörighetskrav och tar in en del obehöriga. Se utbud på www.yhguiden.se.

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Återkom om något är fortfarande oklart eller om du vill ha mer info- om Gymnasiearbete på just ditt program. Uppge i så fall vilket program (och även inriktning) du läser.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    • : Hej Mikael. Tack för svaret det fick mig att få en större klarhet när det gäller detta arbete. Jag skulle gärna vilja se exempel på tidigare gymansiearbeten när det gäller mitt ämne. Jag går i teknikprogrammet och har valt att skriva om "industrirobotar" i gymnasiearbetet.
    • Anna : Jag skall försöka hitta exempel och skickar dem till dig i så fall. *L*
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej, Amar
    här http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181525!/Menu/article/attachment/Introduktionstext%20gymnasiearbetet%20högskoleförberedande.pdf kan du läsa vad Skolverket uppger om gymnasiearbete /krav och rekommendationer - allmänt för alla högskoleförberedande program/.

    I Gymnasiearbete kan man bara få betyg F eller E, inte högre. Man måste få E för att kunna ta ut gymnasieexamen, så det är en jätteviktig kurs.
    Här http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181553!/Menu/article/attachment/TE4.pdf kan du se upplägg på genomförandet av ett gymnasiearbete på Teknikprogrammet.
    Ett annat exempel: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181551!/Menu/article/attachment/TE3.pdf
    Tredje ex: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181549!/Menu/article/attachment/Gymnasiearbete%20TE%202%20korr%202013%2001%2009%20utlagt%20webben%202013%2001%2010.pdf
    och sista ex: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181547!/Menu/article/attachment/TE1.pdf.

    Hoppas info- som du får nu, blir till hjälp.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV