Jibbe

    Hej, mitt namn är Yooaab och jag undrar vad för slags it utbildningar skulle passa mig eftersom jag inte är så social av mig. MVH Yooaab

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yooaab!
    Det finns väldigt många olika IT-yrken och utbildningar inom DATA/IT. Du får gärna titta på många olika yrken på www.framtid.se - yrken inom DATA-IT berättar vi om på Framtid.se/yrken/data-it
    Det du skriver om att du inte är så social... det är en svår fråga att ta ställning till. Tänker du mer på att klara av utbildningen eller mer på att du efter utbildningen ska jobba och då behöver samarbeta med kollegorna och kunderna? Om man inte vill eller inte kan ha många sociala kontakter under sin utbildning, kan man i första hand titta på de utbildningar som är på distans med få obligatoriska träffar. Vad gäller jobba efter utbildningen (hur många sociala kontakter man behöver ha inom sitt jobb) så är det i mångt och mycket avgörs av vilken arbetsplats man råkar "hamna på", eller så söker man de typer av jobb eller uppdrag där man inte behöver ha många sociala kontakter.
    Ett annat sätt att ta an den frågan är att försöka utveckla sin sociala förmåga (kanske med hjälp av samtalsterapi eller någon annan metod som en psykolog kan rekommendera) - för att ha fler möjligheter på arbetsmarknaden.
    Utbildningar till IT-yrken finns inom olika skolformer, bland annat inom yrkeshögskola. Om du går in på yhguiden.se/data-it ser du en lista med cirka 300 träffar - det är de aktuella yrkeshögskoleutbildningar inom Data-IT.
    Du får gärna titta på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/ec-utbildning/cloud-infrastrukturspecialist
    utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/backend-utvecklare
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare
    utbildning/it-hogskolan/net-cloud-developer
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/teknisk-testare
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-aws

    • Jibbe : Hej Anna! Jag tänkte mer på jobb där man inte behöver ha så många sociala kontakter. Jag undrar vilka jobb som skulle passa mig. MVH Yooaab Khan
    • Mikael :

      Som Programmerare (Webbutvecklare) borde man kunna hitta en arbetsplats där man inte behöver ha många sociala kontakter, eller t o m helt jobba på distans, hemifrån. Så, titta i första hand på yrken Programmerare och Webbutvecklare.