Nathalie
    Hej! Jag hoppas att ni kan svara på mina luddiga frågor här, men blir osäker då meritvärdet är väldigt viktigt för mig när jag söker in på Högskolan.

    Jag har räknat ihop mitt meritvärde från gymnasiet som är ett slutbetyg från 2012 och när jag räknar för hand får jag en summa som borde stämma, men med ​räknaren på ​antagning​.se​ får jag ett mindre värde som inte alls verkar stämma utifrån hur man ska​​ räkna​ ihop betygen.​

    Jag ska ev. söka in på socionom och har därför läst matematik 2b som jag fått ett E i (via komvux) ​och i mitt slutbetyg ​har jag ett IG i matematik B​, som jag har förstått inte räknas med när jag nu hamnar i betygsgrupp II (kompletteringsgruppen).​

    Nu när jag räknar så räknar man ju på detta sätt, vilket inte kan vara fel:
    antal kurser som har ett visst betyg x betyget = sammanlagda betyget x poänget.
    Och därefter adderas alla summor och då delar man summan med 2500

    G 50 p= 3 x 10 = 30 x 50 p = 1500 p
    G 100 p=​ 3 x 10 = 30 x 100 p = 3000 p​
    VG 50 p=​ 8 x 15 = ​120 x 50 p = 6000 p
    VG 100 p=​ 11 x 15 = ​165 x 100 p = 16500 p
    MVG 50 p=​ 4 x 20​ = 80 x 50 p = 4000 p
    MVG 100 p=​ 3 x 20 =​ 60 x 100 p = 6000 p

    lägger till Matematik 2b Betyg E (1 x 10 = 10 x 100 p = 1000 p)

    får summan 38000/2500 = 15,2

    Tycker det är märkligt om inte detta stämmer?​

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag fick fram 14.9 i Räknehjälpen på den här sidan och jag tror tyvärr att 14.9 är ditt jämförelsetal, tyvärr.Jag ska förklara varför det blir så.

    Matematik B var en kurs á 50 poäng men Matematik 2b är en kurs á 100 poäng. Då har du nu 2550 poäng och inte 2500 poäng, du har alltså 50 poäng mer "att dela med".

    38 000 delad med 2550 = 14.9 och då stämmer det så som räkneverktyget på Antagning.se räknar och jag tror tyvärr att det är rätt.

    Du kunde ha gjort prövning i Matte 2a eller läst Matte 2a som är lättare att få högre betyg i än matte 2b. Men storlek på alla nya mattekurser är numera 100 poäng. Du kan fortfarande fram till 30 juni 2016 göra Prövning i Matematik B, som är en 50 poängskurs. Skulle du få G betyg i Matte B, då skulle du få 15.2 i jämförelsetal (det är, alltså, de där 50 poängen som mattekursen "växte" med som ställde till det för oss, när vi räknade).

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte
    • : Så jag skulle alltså kunna göra en prövning egentligen i den kurs jag nyss läst (matte 2b) fast det blir i den gamla.
    • : Jag var in hos en syo via min hemkommun som räknade för hand, vilket jag även gjorde sedan och fick fram 15,0 eftersom den nya kursen räknas som den förra 50 p enligt honom.
    • Liselotte : När vi ringde till Antagning.se och frågade - så fick svar per telefon att det är den nya kursen med det nya antalet poäng som räknas in. Vi kan testa igen - ställa samma fråga till Antagning.se. Vi återkommer när vi får svar från dem...
    • Liselotte : Om du gör Prövning i Matte B, som är en kurs á 50 poäng - och får högre betyg än du hade förut, räknas in det nya betyget ( i stället för det lägre ) - men OBS! prövningar i gamla kurser får göras till 30 juni 2016. Efter det datumet upphör möjlighet att göra prövning i en "gammal" kurs som Matte B är. Då är det bara Matt 2 som man får pröva i.
    • : Okej det är så det är. Jag trodde att man inte fick röra 2500 poängen eftersom det är i slutbetyget, tycker detta är väldigt strulig och om jag nu inte skulle komma in till hösten då kan jag inte göra med prövningar om jag förstod det rätt? Hur ska man då kunna komma in förutom högskoleprovet?
    • Anna : Förutom högskoleprovet, kan du göra prövningar i de "nya kurser" som är motsvarande de gamla kurser, t.ex om du har lägre än A betyg i Svenska A, kan du göra prövning i Svenska 1 som är "motsvarande kurs". Du har helt rätt i att reglerna är mycket krångliga och svåra att förstå sig på ibland. De är inte alltid så logiska regler heller! :(
    • : Jag måste fråga igen ni ska att jag kunde göra en prövning i Matte B som jag har IG i mitt slutbetyg. Men hur blir det, med tanke på att jag har läst Matte 2b nu på Komvux, vart hamnar betyget på Matte B? Jag blir väldigt förvirrad eftersom jag gärna får 15,2 istället för 14,9 som ni räknade ut. Hur går jag tillväga?
    • : Hur räknar man ut meritvärdet då om jag har läst till en matte 2b 100 och får godkänt i en prövning i Matte B? Och hur hur kan jag då få 15,2?
    • Julia : Det är det som är mest fördelaktigt för dig av alla godkända betyg som räknas in. Om du får betyg i Matte B som ger dig högre Meritvärde än det som du har med betyget i Matte 2b, då är det Matte B betyget som räknas in. Matte 2b och Matte B är "motsvarande kurser" och vilket som helst av de betygen gäller "lika bra" för behörighet, men när man räknar ut Meritvärde tar man det som är mest fördelaktigt för dig, som höjer ditt meritvärde. Gör prövning i Matte B och försök få så högt betyg du kan, är mitt råd.
    Läs alla kommentarer