Alicia

    Hej, jag går just nu ett program på mittuniversitetet men min dröm har alltid varit att bli kriminolog. Min fråga är dels om man redan är inskriven på en högskola/universitet och vill bygga sitt egna kriminologi program om man har förtur eller söker man kurserna som alla andra? Samt att många av dom är på deltid kanske 50% om man kan läsa kriminologi 1 och 2 samtidigt för att komma upp i 100% studietakt eller måste man läsa 1 först innan man kan söka in och läsa 2? Har försökt hitta info om de på olika skolor men hittar inget om det. Tycker allt detta är en djungel och blir värre ju mer jag läser på om det känns det som.

    • Alicia : Tack så mycket för svar. Jag läser just nu "programmet för psykisk hälsa/ohälsa särskild komplicerad problematik" på mittuniversitetet, där 2 kurser handlar om kriminologi men är bara på 7,5 hp vardera. Men tänkte att jag kanske kan få ihop resterande 90 hp som ska vara i övriga kurser på detta program och då bara behöva studera 1,5 år till med just kriminologikurser. Men kan man studera dessa kriminologikurser på vilket annat universitet/högskola som helst eller kan det vara så då att en annan högskola kan säga att de kurser jag går nu inte går tillhöra övriga om du förstår hur jag menar? Tex måste det vara via mittuniversitetet eller kan det funka att gå via annan som har kriminologi kurserna? Det jag tänkte var att läsa de efter detta program är slut men vill plugga på 100% och inte bara 50% men det kanske då blir svårt om man måste läsa det stegvis.
    • Julia : du får gärna höra med studievägledare på det lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen. Det som brukar rekommenderas är att man bör läsa 90hp i huvudämnet på samma lärosäte, alltså inte 30hp på ett lärosäte, ännu 30hp på ett annat... detta för att undvika "överlappning" i kursernas innehåll. Kandidatexamen tar man på det lärosäte där man läser sin kandidatkurs. Kandidatkurser mer rätt innehåll kommer troligtvis finnas endast på de lärosätena där kandidatprogrammet i kriminologi erbjuds. Se vilka lärosäten som erbjuder kandidatprogrammet med huvudämnet kriminologi och kontakta studievägledare där med frågor om hur du kan, förutom att läsa ett helt program, ta ut kandidatexamen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Alicia,
    kurserna på nivå2 brukar bygga på kurserna på nivå1, alltså - som regel - måste man ha godkänt betyg på nivå1 för att ha tillräckliga förkunskaper för att läsa på nivå2. Du skriver om att du redan läser ett program. Om ditt program är på heltid och du ska fortsätta läsa det, så är det rimligt att vid sidan om läsa på ännu 50% av studietakt, ej mer. Ingen vinner på att bli överansträngd/utbränd.
    Du skriver om att det är svårt att förstå sig på vilka kurser man kan/bör läsa för att bygga ihop sitt eget program, och jag kan hålla med dig om det! Tips! vänd dig till studievägledare på de institutioner där relevant utbildning ges.
    Allmänt gäller: kandidatexamen (vilka kurser som får ingå) bestäms i mångt och mycket av varje lärosäte. Det som är gemensamt (centrala bestämmelser) är att minst 90 hp måste vara i huvudämnet. Om du  vill ha Kriminologi som huvudämnet så måste du ha minst 90 högskolepoäng i kriminologi; det är mycket möjligt att endast 30 hp-kurserna som accepteras inom de 90 hp som huvudämnet. Kandidatkurs med rätt innehåll och godkänt betyg måste också ingå. Vilka de resterande kurserna/poängen som får ingå i kandidatexamen, bestämmer varje lärosäte och du kan få olika svar från olika högskolor och universitet.
    Annars, så är Kriminolog är icke-reglerat (i alla fall i Sverige) yrke. Det finns ingen legitimation att söka. Det är inte heller förbjudet att kalla sig "en Kriminolog" om man vill, med vilken utbildning som helst. En arbetsgivare kan anställa som Kriminolog med den utbildning som arbetsgivaren bedömer passar in i deras organisation.
    Ett sätt att utbilda sig till Kriminolog är att läsa ett universitetsprogram där ordet "kriminologi" ingår i programnamnet; ett annat sätt - att "skugga" ett sådant program (att försöka läsa samma kurser som ingår i programmet som fristående kurser); ännu ett sätt är att läsa så många kurser inom kriminologi och närliggande kunskapsområden som man kan och hoppas sedan att kunna få jobb efter det.