Monalisa
    asså jag vill bli trafik pilot vilket är bäst dåra att gå ett flygymnasium och cpl-cert för enmotoriga flygplan (osäker får man verkligen det ) och hålla på med meknism osv eller går det EXAKT lika bra att gå vanlig natur linje på sitt vanliga gymnasim...jag menar om Saa i västerås och TRFHS I LUND , ser mer upp till elever som gåt flyggymnasium SÅ självklart börjar jag där what did you think mrs syv??+ :) kram

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, utifrån din fråga förstår jag att du tidigare har fått svar från en annan SYV här på sidan.

    Jag känner inte till innehållet i det svaret & det kan därför hända att du får läsa "favorit i repris" *L* ;-) dvs att jag upprepar delar av info- som du redan har fått, ber om ursäkt för det i så fall!

    Här kommer mitt svar:
    Bli pilot kan man genom att gå en statligt finansierad Yrkeshögskoleutbildning eller en självfinansierad PPP /"Professional Pilot Program"/.

    "Självfinansierad" betyder att eleven själv får betala utbildningskostnaden om man läser PPP, som just nu ligger på 729 000 SEK.
    Om man istället läser Yrkeshögskoleutbildningen, är det staten som står för utbildningskostnaden.

    Yh-utbildningen är något populärare än PPP tack vare de låga kostnaderna, detta medför att konkurrensen för Yh-platserna är mycket hög. För Yh-utbildningen var de lägsta poängen på fjolårets intag 16.45 i betygssnitt och 1,4 i högskoleprovspoäng för de personer som blev kallade till intervju.

    Betygskraven till pilotutb. är följande:
    Gymnasieexamen med lägst betyg "E" i följande kurser:
    Svenska 1, Fysik 1a, Engelska 6, Matematik 2b.
    /OBS! Fysik ingår bara i två gymnasieprogram - Natur och Teknik. Om man läser ngt. annat program, kan man försöka "få in" Fysik 1a som en valbar kurs alt. att man läser Fysik på KomVux efter gymnasiet/.

    Förutom betygskraven, måste sökande till pilotutbildningen uppfylla de medicinska, dvs hälsokraven, samt bli godkända på ett Anpassat Flygpsykologiskt Lämplighetstest.

    Intervjuer förekommer också som ett steg i urvalsprocessen till pilotutb. Just under det steget kan det eventuellt spela roll just vilken gymnasieskola man gick på. Det KAN vara fördelaktigt att ha gått på flyggymnasiet. De, som intervjuar kandidater, kan dock inte bortse från betygskraven eller de medicinska och psykologiska utlåtanden.

    För att sammanfatta detta och för att hjälpa dig på vägen med ditt gymnasieval rekommenderar jag att du ser till att du väljer en utbildning som inkluderar de kurser som står angivna i förkunskapskraven & att du under din gymnasieutbildning kämpar för att få ett så högt betygssnitt som möjligt då detta ökar dina chanser att i framtiden bli antagen till Yrkeshögskoleutbildningen, om det är så att det är Yh-utbildningen som lockar dig.

    Jag hoppas att mitt svar ger dig lite mer kunskap om pilotutbildningarna!
    Längst ner i detta mail finns länkar till info- om de olika utbildningarna samt en broschyr om PPP (Professional Pilot Program).

    Trevlig midsommar & lycka till i dina framtida studier!
    Ludmila, SYV

    P.S: länkar

    Information om "Professional Pilot Program"
    http://www.bfsaa.se/pilotutbildningar/professional-pilot-program/
    Brochure
    http://viewer.zmags.com/publication/2e5690a9#/2e5690a9/1

    Trafikflygarutbildningar
    på Lunds Universitet: http://www.yhguiden.se/utbildning/trafikflyghogskolan-lunds-universitet/trafikflygarutbildning1
    och
    på Scandinavian Aviation: http://www.yhguiden.se/utbildning/bf-scandinavian-aviation-ab-saa/trafikflygarutbildning
    Hej igen,
    jag menar att det viktigaste är att ha alla godkända kurser som krävs för behörighet och det är mindre viktigt just var du skaffar dig de godkända betygen.
    Sedan är det viktigare att ha HÖGRE BETYG än att gå på en viss gymnasieskola.

    Ang. ett psykologiskt test, så står det så här:
    "Vi rekommenderar dig att boka och genomföra det anpassade flygpsykologiska lämplighetstestet (giltigt i 3 år) i god tid för att ha alla handlingar klara när det är dags att fylla i din ansökan." Läs mer på http://www.bfsaa.se/pilotutbildningar/integrerad-trafikflygarutbildning/integrerad-trafikflygarutbildning/yh-utbildningen/

    Det är ganska lång tid kvar innan du kan söka till pilotutb. Det är bra att du är ute i god tid, men - eftersom antagningskraven kan förändras, går det ännu inte "fastspika" alla detaljer redan nu.
    Från idag och tills du kan söka pilotutb., kan nya utbildningar starta & de befintliga kan läggas ner eller förändras (bl a vad det gäller behörighetskraven).

    Kontaktuppgifter till de som tillhandahåller pilotutb. hittar du t.ex. på http://www.yhguiden.se/utbildning/bf-scandinavian-aviation-ab-saa/trafikflygarutbildning
    och du kan kontakta de utbildningsansvariga, som kanske kan upplysa om eventuella framtida förändringar.

    Trevlig midsommar!
    Ludmila, SYV
    • : Så du menar att det inte riktigt spelar nån roll om jag går på flyggymnasium eller går på natur linje ??? Förövaren tack för din sammanfattning och förklaring det var Amazing men jag fatta in det där med godskänd anpassad flygskologi?? Trodde man bara behövde medical class 1?