SYV-besökare SYV

    Hej Elsa,
    båda de utbildningarna som du skriver om i din fråga är, så vitt jag förstår, 3-åriga högskole-universitetsprogram. Du kommer söka jobb om 3 år, och hur arbetsmarknaden ser ut om tre år kan ingen svara på idag. Om du inte får jobb direkt efter din 3-åriga högskoleutbildning kan du antingen söka jobb inom andra områden som inte direkt är kopplade till din utbildning eller välja söka läsa vidare: på avancerad nivå, på magister- eller masterprogram, eller söka till ännu en annan utbildning på grundskolenivå eller till en yrkeshögskoleutbildning. På www.yhguiden.se ser du yrkeshögskoleutbildningar; det är eftergymnasiala kvalificerade praktiska utbildningar som är mycket orienterade mot arbetsmarknaden. Det blir allt vanligare att man efter en högskole-universitetsutbildning söker läsa en yrkeshögskoleutbildning. Kika gärna på utbudet på www.yhguiden.se och i januari-februari kommer nya yrkeshögskoleutbildningar dyka upp efter beslut från MYH, myndighet för yrkeshögskola.
    Kort och gott: ingen vet hur arbetsmarknaden kommer se ut om 3 år. Arbetsmarknadsprognoser kan slå fel. Om du är mycket intresserad av en viss utbildning, får du chansa, söka till den och hoppas att du efteråt får jobb. Om det inte blir så, får du tänka flexibelt och se över alla möjliga alternativ som att söka andra jobb eller att söka vidareutbildningar eller andra utbildningar. Tänk också på alternativet Starta "eget"/bli entreprenör-egenföretagare!