André
    Fråga 1 jag ska börja på industriell ekonomi-organisation och ledarskap i Borås. Utbildningen är på 180 poäng och jag undrar om jag påbörjar ekonomi och produktionsteknik teknik på chalmers nästa år kan jag då tillgodoräkna några kurser?

    Fråga 2 om jag påbörjar en högskoleutbildning i Borås kommer jag då i en särskilt antagningskvot om jag söker till chalmers nästa år eftersom jag då gått på högskola i Borås ett år

    Fråga 3 är det bättre att istället ta tekniskt basår och säkra en plats som ingenjör eller gå ett år på Borås och göra hp och försöka/förmodligen komma in på chalmers på de sättet ?
    • :

      Hej André!

      1) Reglerna för tillgodoräknande är olika mellan högskolorna. Detta för att kursinnehållet kan variera mycket. Även om utbildningarna är inom samma ämnesområde kan det fortfarande vara skillnader som inte kan kompenseras på annat sätt än att studera de aktuella kurserna vid ditt "framtida" lärosäte. Förslagsvis kontaktar du SYV vid det program du avser att söka i framtiden och frågar hur det ligger till.

      2) Om du söker att börja programmet som nybörjare, så kan du konkurrera med dina betyg från gymnasial utbildning, betyg från folkhögskola, högskoleprovsresultat, samt även poäng från Chalmers basår. Det finns också möjlighet att söka senare del av programmet: https://www.chalmers.se/sv/utbildning/Sidor/byta-till-chalmers-senare-del-av-program.aspx. Här specificeras kraven, förutom grundläggande och särskild behörighet, på följande vis: "Akademiska kurser om minst 35hp som kan tillgodoräknas inom årskurs 1 och 2 på sökt program. Chalmers godkänner hela, avslutade kurser alternativt klart definierade delkurser av en stor kurs." Än en gång - bästa sättet att få reda på dessa detaljer är att kontakta Chalmers SYV:ar som ska ha stenkoll på högskolans utbildningar.

      3) Vad som funkar och inte beror helt på dig. Tekniskt basår är fördelaktigt om du inte uppfyller behörighet för den aktuella utbildningen du avser att söka. Den är också fördelaktig eftersom det skulle kunna ge dig en chans om att konkurrera om en utbildningsplats genom en alternativ sökväg. Samtidigt vet vi inte hur situationen ser ut när du ska söka om utbildning till nästa år. Tänk om antagningsgränsen höjs, och du kommer in på varken Borås eller Chalmers? Jag säger inte det här för att göra dig omotiverad, utan vill bara upplysa om den risk som finns.

      När det kommer till högskoleprovet är det oklart om du kommer kunna skriva det till höst på grund av pandemin. Alternativet blir att skriva det till våren. Det finns de som väljer att kombinera studier till högskoleprov med andra studier eller jobb. Det finns också de som väljer att satsa heltid på plugg till högskoleprovet (i detta fall blir inkomst en viktig fråga - vem ska försörja dig medan du pluggar för HP? Du får inget CSN för enbart HP-plugg). Det finns, med andra ord, en hel del att ta hänsyn till. Skulle jag råda dig till något är det att börja dina studier vid Borås, studera högskoleprovet vid sidan, och söka om till Chalmers nästa år. På det sättet har du en utbildningsplats även om du inte kommer in nästa år. Dessutom får du CSN så du kan försörja dig. Kombinera detta med HP-plugg med sikte på provtillfälle VT21 för att maximera dina chanser att komma in.

      Lycka till med dina studier!
      Med vänlig hälsning,
      Brendan (ej SYV)

    • Mikael : Tack Brendan för din kommentar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om man kommer in på ett högskoleprogram och sedan innan har godkända betyg i några högskolekurser brukar man kunna ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning.
    Dock tänker jag på att Chalmers är ett av de icke-statliga lärosäten, som kan ha egna regler även kring tillgodoräknande och även kan ändra de reglerna också ... så det är kanske bäst om du vänder dig direkt till personal som jobbar på Chalmers.

    Allmänt gäller följande:
    till svenska högskoleplatser konkurrerar man (om det gäller utbildning på Grundnivå, alltså utb., som inte Kräver tidigare högskolestudier) med gymnasiala meriter och/eller med resultatet från högskoleprovet. Eftersom tidigare högskolestudier inte krävs, brukar man inte heller ta hänsyn till dem /alltså spelar ingen roll om man tidigare läst på högskolenivå eller inte/. Men, återigen, Chalmers är icke-statligt lärosäte och kan införa egna regler - så bäst är det om du frågar just på Chalmers.
    I "Fråga 3" i din fråga skriver du om att "säkra plats" på utbildningen på Chalmers genom studier på basåret. Jag förstår det som så att du syftar på ev. Platsgaranti efter basåret. Och platsgaranti kan varje lärosäte bestämma om självt, även de statliga lärosätena får bestämma om de erbjuder platsgaranti efter sina basår (om de nu har ngt basår på lärosätet) och villkor i platsgarantin (om den erbjuds) brukar vara att man med godkända resultat från basåret får plats på "någon" utbildning på lärosätet (behöver inte vara just den utbildning som man i första hand vill gå). På de mycket populära utbildningar som t.ex Industriell ekonomi och Arkitektutbildningar brukar inte garantiplatser erbjudas.
    Man får efter basåret även konkurrera med "egna meriter" (högskoleprovet och meritvärde från gymnasial utbildning och/eller omdöme från en folkhögskola) och kan komma in på "det vanliga sättet" men annars får plats på "någon utbildning" där det ändå står tomma/lediga platser (i alla fall blir det så oftast) - så man skulle egentligen kunnat komma in på samma utbildning även utan platsgaranti (om man är behörig och söker en utbildning där det är färre sökande än platser - så kommer man ju in). Det enda med platsgarantin som jag tycker är värdefullt är att man kanske ej kom på tanken att söka till "just den här utbildningen" och så får man garantiplats på den så kan det blir bra på sikt, men om man sökte till den utbildningen på egna meriter, så skulle man ändå kommit in. Så ser vi att det oftast blir. Alltså, läsa på högskolornas basår är inte en genväg till populära utbildningar, förbi "kön" (i alla fall oftast ser det ut på det sättet).
    Det är säkrare att försöka höja sitt meritvärde och göra högskoleprovet så många ggr man kan. Givetvis är grunden - att vara BEHÖRIG för att högt meritvärde och högt resultat på HP befriar inte från kräven på behörighet.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Julia SYV