sabrina
    Hej! Jag går i naturvetenskapsprogrammet just nu och vill plugga någonting med ekonomi sen i högskolan. Jag har hört att om man tar exam från gymnasiet när man går i naturvetenskapsprogrammet så kan man utbilda sig vad som helst och kan konkurrera om plats i alla utbildningar. Är detta sant? I individuella val i naturvetenskaprogrammet kan man välja vilket ämne som man vill i individuella val och i specialisering eller finns det en vis ämnen som man måste välja på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sabrina,

    det finns inte någon utbildning som skulle ge behörighet till precis alla högre utbildningar; det är helt omöjligt. Men med examensbevis från Naturvetenskapsprogrammet blir man behörig till många olika eftergymnasiala utbildningar.
    Sedan deltar BEHÖRIGA sökande i konkurrensen om utbildningsplats (med högre betyg kommer man in... med för låga betyg kommer man inte in).
    ***
    Individuellt val
    I alla nationella svenska gymnasieprogram ingår det 200 poäng "individuellt val".
    I princip får man - inom Individ.val - läsa vilka gymnasiala kurser som helst, men i praktiken får man välja från det som ens gymnasieskola kan erbjuda /för att hur ska man kunna läsa en kurs, i vilken ingen lärare finns? eller en kurs som går samtidigt som en Obligatorisk för dig kurs?/. I praktiken får man välja från den listan av valbara kurser som just din gymnasieskola har; och ibland blir det även så att Skolan väljer åt eleverna (det är lärarbrist och andra problem och det kan göra att valbarhet får "stryka på foten" och eleverna får läsa de kurser som skola kan erbjuda, helt enkelt).

    Vänligen
    ANNA

    • : Men kan man då utbilda sig till alla ekonomi utbildningar, till exempel företagsekonomi?
    • Anna :

      Det finns idag cirka 150 olika program på högskolenivå i Sverige med inriktning mot "företagsekonomi" - var god se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/företagsekonom - och Fråga syv kan omöjligen redogöra för alla dem och för de utbildningar som idag ännu inte finns men som kommer att skapas i framtiden; Vad som BRUKAR krävas till ekonomiska och Företagsekonomiska högskoleutbildningar i Sverige är att man har Examensbevis och godkända betyg i svenska 2,3, engelska 6, matematik 3 och samhällskunskap 1b. Dock kan det finnas något program som kräver något mer (exempelvis något språk - om det är internationell inriktning på programmet).

    • Anna : Det finns, som tur är, möjlighet att Komplettera efter gymnasiet, om det skulle visa sig att man inte är behörig till den utbildningen som man vill komma in på.