Leah

    Hej Här tänker jag plugga till socialpedagog, men det är något jag inte förstår. När jag söker på nätet så står såhär: (För att kunna få jobb som socialpedagog kan du antingen läsa en Folkhögskoleutbildning, en Yrkeshögskoleutbildning på två år eller en treårig akademisk utbildning, på Socialpedagogiska programmet). Jag förstår inte skillnaden, plus att jag kan inte hitta utbildningen på antagning. se

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leah,
    socialpedagog är ett av de många icke-reglerade yrken... alltså får arbetsgivare anställa vem hen vill, med vilken tidigare utbildning som helst. Så länge det inte finns legitimation att söka, kommer utbildningar på olika nivåer (från gymnasienivå - till yrkeshögskola/folkhögskola - till universitetsnivå + olika privata (ofta kallade för Dimlom-)utbildningar finnas). Sedan bestämmer varje arbetsgivare vilken utbildning som hen tycker mer om... .
    Exempel på universitetsutbildningar:
    mau.se/sok-utbildning/program/SGSFU
    lnu.se/program/socialpedagogik-inriktning-ungdoms-och-missbruksvård

    På antagning.se finns de sökbara utbildningar. Utbildningsperiod börjar 15 sept 2021 och då kommer fler utbildningar att visas på antagning.se --- mellan antagningsperioderna är det därför bättre att leta efter högskole-universitetsutbildningar på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam webbplats.

    Vad gäller utbildning till socialpedagog, vill jag varmt rekommendera utbildningar inom yrkeshögskola. Detta för att yh-utb. får starta endast om bedömning har gjorts att "just den här spetskompetens" kommer att behövas. Därför är det mycket stor chans att få jobb direkt efter en yrkeshögskoleutbildning. Det ingår ofta rätt så mycket praktik också och många får jobb på sina praktikplatser - så titta gärna på vad som finns inom yrkeshögskola: yhguiden.se/resultat?Education.text=socialpedagog

    Hej igen!

    Det är bra att läsa i plats-/jobbannonserna, då ser man vad arbetsgivare efterfrågar. Vi kan ta ett exempel från en aktuell jobbannons:
    "Vi söker nu socialpedagog/behandlingsassistent. Vi önskar att du har en examen som socionom, socialpedagog, beteendevetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av tidigare behandlingsarbete är meriterande men vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

    Arbetet ställer höga krav på gott bemötande, ett pedagogiskt förhållningssätt och struktur. Du ska kunna observera, beskriva och tolka ungdomarnas behov. I dina arbetsuppgifter ingår dokumentation av arbetet och ställer därav krav på goda kunskaper både i tal och skrift i det svenska språket. Inom verksamheten arbetar vi lågaffektivt och förväntar oss att du bemöter våra ungdomar med omtanke, trygghet och respekt. Du har lätt att möta andra och att skapa relationer samtidigt som du själv besitter en trygghet med att sätta gränser, vara tydlig och konsekvent.
    Meriterande är om du har kunskaper och erfarenheter inom MI, KBT, miljöterapi, ART, KRIM och repulse. B körkort är ett krav."

    • Leah : Innebär det att det inte spelar någon roll om jag jag pluggar två år på folkhögskola eller tre år på universitet? Och att jag som har läst utbildningen kan konkurreras om med någon som inte har den utbildningen, för att arbetsgivaren vill det?
    • Leah : En fråga kan man läsa socialpedagog på distans, vart är det då och spelar det någon roll för arbetsgivaren eller för mig som arbetssökande?
    • Anna : Distansutbildningar (om de har samma innehåll och samma omfattning som "vanliga" utbildningar) är jämställda med "vanliga utbildningar". Det är inte på något sätt "sämre" att ha läst på distans. Dessutom finns det ofta obligatoriska träffar på skolan. Det är inte så många utbildningar som ges på distans utan träffar.
    • Anna : Angående vem arbetsgivare anställer som "socialpedagog", så är det komplicerat: innehåll i jobbet är inte detsamma, även om man kallas för socialpedagog, utan beror på exakt var man arbetar. På vissa ställen så räcker det med kortare utbildning (t.ex utbildning från en folhögskola eller yrkeshögskola), men ibland är innehåll i jobbet sådant att arbetsgivare tycker att universitetsutbilkdning är en stor fördel, och då söker arbetsgivare för just den tjänsten någon med lång teoretisk utbildning.
    • Anna : Tips! läs jobb/platsannonserna - då ser du vad arbetsgivare önskar att man har "i bagaget" när man söker jobbet, bl.a kan även körkort krävas. Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar med exempel från en platsannons. Var god se ovan.
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Du får jättegärna läsa information på fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog - jag tror det blir till stor hjälp för dig. Det finns nämligen flera "liknande yrken" där följande förekommer: man kan med samma titel ha ganska olika utbildningsbakgrund, lön och innehåll i arbetsuppgifterna men å andra sidan kan man också ha samma arbetsuppgifter men olika titlar (därför att arbetsgivare väljer att använda sig av olika titlar, t.ex kan "medarbetare i ett projekt" innebära nästan vilka arbetsuppgifter som helst...).