Hugo
    Jag undrar om man få gå skola hemifrån när man går i 7an, om jag går dit på alla prov i slutet på kapitalet vi jobbar i. För nu blir det att jag aldrig går dit för jag tycker det är jobbigt med mycket folk och det är högljutt och jag gillar inte att prata så då blir det att jag går dit max 2 gånger i veckan?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hugo,

    det är jättetråkigt att du inte trivs på din skola.
    Har du pratat med dina föräldrar, med kurator och med din klasslärare om det?
    Det är rektor på din skola som har "sista ordet" och jag hoppas och tror att någon bra lösning kan tas fram snabbt så att din skolsituation kan förbättras.

    Någon sådan lösning att du bara skulle gå till skola och göra prov, och att vi här på Fråga SYV skulle ge dig någon sort "OK" på detta - finns ju tyvärr inte.
    Hur ska du få kunskaperna? Ska du lära dig själv? Kan du lära dig själv utan lärarens hjälp - och det i alla ämnen? Och vad ska du och läraren göra om du nästa gång du gör ett prov, får tyvärr underkänt betyg? Vem ska ta ansvar för det och hur ska du lära dig det du behöver kunna?

    Kanske behöver du byta skola och gå i en skola med mindre elever i varje klass och där det finns fler personal på skolan? Detta tycker jag du, dina vårdnadshavare och personal på din skola behöver prata om och det snarast.

    Du får visa mitt svar till vem du vill - ex. till dina vårdnadshavare, till personal på din skola och till andra personer - till vem du vill.
    Jag hoppas mitt svar hjälper dig på något sätt!

    Bästa hälsningar och lycka till! Var god hör av dig längre fram och berätta hur det går! Fråga SYV håller tummarna för dig!

    Ha det bäst!

    L. :)

    Liselotte