linn

    Hej alla er fantastiska människor som besvarar alla dessa frågor på denna sida. Jag måste gå klart gymnasiet, är 22 år gammal, har nu valt Hermods och jag tror det kan vara ett misstag. Jag måste gå 3 hela år om jag förstått rätt eftersom 1 året ej blev fullständigt. Nu fick jag mejl från Hermods ang skolstarten, distans. Där stod det att VARJE kurs har ett muntligt avslut och man ska göra nationella prov. Det känns som att jag verkligen kommer gå gymnasiet igen, jag har sociala svårigheter och hatar muntliga krav, särskilt om fler människor är inblandade. Jag trodde att komvux skiljde sig från det "normala" gymnasiet? Att jag ska göra nationella prov. Känner mig förvirrad. Förväntade mig väl annat. Har ADHD och behöver en individuell anpassning samt dyskalkyli. Vet inte vad min fråga ens är. Hjälp någon? haha.

    • Julia : Anna SYV har svarat (var god se nedan) men jag vill komplettera med ett Tips! Vänd dig till Arbetsförmedlingen. Pga det är mycket svårt få jobb utan gymnasiekompetens, borde AF kunna bistå dig med hjälp att skaffa gymn.kompetens - kanske kan AF köpa anpassad utbildning för dig? eller i alla fall göra en ordentlig utredning av dina möjligheter till studier eller dina möjligheter att få jobb utan gymnasiekompetens. Det kan i alla fall inte skada fråga på AF vad de kan hjälpa dig med. Lycka till!
    • Ludmila :

      Om man är folkbokförd i Västerås, t.ex och behöver, som vuxen (över 20 år) anpassningar inom gymnasieundervisning - boka tid med studievägledare på vasteras.onlinebooq.se Med vänlig hälsning L.

    • Ludmila :

      Och angående folkhögskolor, allmänna kurser där - så kika gärna på Fellingsbro.fhsk.se/kurser/allmaen-kurs - just Fellingsbro folkhögskola har anpassade utbildningar och till vårterminen på den skolan kan man söka fram till 1 dec 2020, så gör gärna ansökan. Det är ofarligt att göra ansökan för att även om man blir antagen, kan man tacka Nej till erbjuden utbildningsplats om man sen hittar ngt som passar bättre (eller får jobb).

    • SYV :

      Hej Linn! Vi på Fellingsbro Folkhögskola har Allmän kurs Distans för de som av olika orsaker inte kan studera i "vanligt" klassrum. Allmän kurs har ett omfattningskrav (tidskrav) på 3 år som gymnasiet, däremot kan man eventuellt räkna av år som man studerat tidigare på gymnasiet eller annan Fhsk. Vår Allmän kurs Distans är i huvudsak på distans men med regelbundna träffar med resp. lärare. Studierna är anpassade efter dina behov och förmågor. Vi har aldrig prov och du kommer överens med resp. lärare om hur ni ska arbeta bäst. Här är en länk så kan du läsa mer om det är något för dig?

      http://www.fellingsbro.fhsk.se/kurser/allmaen-kurs-paa-distans/

      M v h Bertil Eliasson, SYV Fellingsbro Fhsk

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    Det är samma kurser som på gymnasial nivå läses på komvux, som på gymnasiet (med samma kursinnehåll och krav på att ta till sig kunskap och redovisa för läraren så att läraren har möjlighet att sätta betyg). Att man läser på distans eller i "bunden form" gör inte kursinnehåll annorlunda. Exakt hur redovisning sker kan vara olika; mycket beror på vad läraren tycker och vilka tekniska möjligheter som finns, t.ex att ordna undervisning och redovisningar via Skype, t.ex. Distans finns också "med obligatoriska träffar" och även om distans är utan träffar så har skolan rätt att kalla eleven till skolan - vid behov (t.ex vid misstankar om fusk eller om redovisning eller laborationer inte kan ske på distans).
    Jag förstår av din fråga att du behöver extraanpassningar. Vill därför råda dig be om att träffa kurator och/eller speciallärare. Komvux i din kommun bör kunna ordna så att du får kontakt med kurator och/eller med speciallärare. Ytterst på komvux är det Rektorn som är ansvarig. Ställ fråga till komvux i din kommun om hur du kan komma i kontakt med kurator och speciallärare; får du inget svar eller svar att det inte går - kontakta sedan rektor på komvux.

    Andra sätt att skaffa sig gymnasiekompetens: allmänna kurser på folkhögskolorna. På en allmän kurs på en folkhögskola kan man läsa mot grundläggande behörighet. Inom utbildningen kan man också (ofta) ha estetiska kurser eller läsa extra språk, hantverk eller mycket om natur/miljö... olika på olika folkhögskolor. Känner du till studieform Folkhögskola? Folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha möjlighet att erbjuda bo på eller nära skolan (Internat eller Studerandeboende). Du får söka till alla de olika folkhögskolorna, oavsett vilken kommun du är skriven i.

    Hej igen,
    vi fick svar från Birka folkhögskola; var god läs - nedan:

    ,,,,

    Hej.

    Alla folkhögskolor har anpassningar och passar väldigt bra för människor som har svårigheter med skolan. På allmän linje kan man läsa i liten grupp, får tid på sig, mycket handlar om att förstå och sätta i sammanhang, mycket stöd, mycket muntligt och både distans och inte.

    Man kan flytta till folkhögskola och bo på internat eller söka till en man har nära.

    Man har omfattningskrav att tre år är gymnasiet utifrån de kurser och poäng man fått ihop.

    Man gör nog ganska olika med ämnen men här på Birka läser man de ämnen man behöver. Det finns kriterier och nivåer man måste klara och ofta får man god tid på sig. Kursplanen är samma som gymnasiet och man måste göra prov, diskussioner, närvaro, utflykter, sociala bitar, redovisningar, inlämningar och andra saker för att visa sin ökade kunskap. Man får inga betyg i folkhögskola men man får ett omdöme man söker till högskolan på. 1-4 där 4 är att man har mycket god studieförmåga och är redo för högskola, universitet. Kunskapsutveckling, analysförmåga, social förmåga och organisera sina studier bedöms under hela studietiden.

    Läs på olika folkhögskolors sidor och bilda dig en uppfattning och sen söker du. Det kommer inte bli lätt men du kan få vänner för livet och du kommer få ökade kunskaper om ämnen och dig själv.

    Lycka till.

    birka.fhsk.se

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från folkhögskolornas informationstjänst. Var god läs nedan:

    "Här är en sökning från Folkhögskola.nu filtrerat på Allmän kurs + gymnasienivå + dyskalkyli + neuropsykiatrisk funktionsnedsättning: https://www.folkhogskola.nu/sok-kurser/?disability=417%2C424&type=allman&csn=0%2C3%2C4

    Här finns 20 st träffar som förhoppningsvis skulle kunna passa. Gå in och kolla runt på dessa kurser för att se om det finns något som skulle kunna passa och ta kontakt med den specifika skolan för att få svar på vilka typer av anpassningar som skolan kan göra."