Simon
    Jag går Estetiska programmet Bild och Formgivning åk 1 men vill byta till Musik. Är det helt omöjligt att få byta i åk 2 utan att gå om? Jag kan spela ett instrument.

    Det är fullt på musik nu men flera funderar på att hoppa av. Om ingen skulle byta - finns det möjlighet att ta in en extra elev på en inriktning då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Simon, den frågan bör du ställa till rektor på den utbildningen dit du vill byta.
    Det finns ingen förbud mot att byta gymnasieutbildning när som, men de praktiska hinder kan komma i vägen.
    Det måste finnas plats i klassen och rektor måste göra bedömning att du och de andra eleverna får en rimlig studiesituation. Lärarna, som tar hand om nya elever, måste hinna med "de gamla" också och du måste också ges möjlighet att ta ut Gymnasieexamen. Hur gymnasieexamen bör vara utformad, finns det strikta regler kring.
    Rektor kan fatta beslut om individuellt anpassat gymnasieprogram för dig men det finns ett antal kurser som inte får bytas ut.
    Elever på Musikinriktningen har läsa halva läsåret och det är många kurser som du inte har läst. Om det finns möjlighet på skolan att hjälpa dig läsa ikapp, kan bara rektor svara på.

    Ett annat alternativ för dig är att du söker till åk1 igen och börjar om från början nästa läsår.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV