Carl-Johan

    Hej! Jag studerar just nu på Umeå universitet till civilingenjör i teknisk datavetenskap. Jag undrar om jag kan läsa mina två sista år (då jag läser min master) vid ett annat lärosäte,  exempelvis på kth. Är detta möjligt och kommer jag i såfall få en civilingenjör titel, eller kommer jag få kandidat + master titel? mvh Calle

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Calle,
    den frågan måste du ställa till utbildningsansvariga på den utbildningen som du vill byta till. Första frågan är om ledig plats finns. Sedan, om ledig plats finns eller kommer att finnas, måste innehåll i den utbildning som du har genomfört i Umeå stämma överens med den nya utbildningen, annars går det inte att hoppa in. Frågan om titlar och examina kommer då i sista hand, för att om ingen ledig plats finns kan ingen hoppa in i en pågående utbildning. Ibland öppnas ansökan till "senare del av programmet" - då får du läsa på webbplatsen som annonserar en sådan möjlighet om vad man ska ha i bagaget för att anses som behörig sökande. I vilket fall kan du göra ansökan till "senare del av programmet" om den möjlighet kommer att finnas, för att det kan ju inte bli värre än att du får svar att du inte kommer att antas.
    Så, jag råder dig vända dig till studievägledare på den institutionen där utbildning ges som du vill "hoppa in" i. Lycka till!
    P.S: jag antar att du är i första hand intresserad av att försöka hoppa in i det här programmet på KTH: civilingenjör/datateknik

    Hej igen, vi fick idag svar från KTH - var god läs nedan:

    Vad gäller studentens fråga så är svaret ”Ja” förutsatt att studenten har de kursfordringar som ställs för en civilingenjörsexamen hos KTH. För att erhålla en civilingenjörsexamen finns två alternativ:

    1) Studenten slutför de tre första åren på sin civilingenjörsutbildning i Umeå och tar ut en kandidatexamen (vilket är ett grundläggande behörighetskrav vid ansökan till våra masterprogram). Därefter ansöker han/hon till önskat masterprogram i vår externa antagningsomgång 15 okt-15 jan. Ifall studenten blir antagen (konkurrensen är stor då vi har många internationella sökande i denna ansökningsomgång) så kan han/hon sedan ta ut en masterexamen hos oss vid KTH efter slutförda studier. Om kurserna från Umeå möter våra krav för en civilingenjörsutbildning så kan han/hon efter slutförda masterstudier även ansöka om en icke-programmärkt civilingenjörsexamen från KTH. Denna examen har samma dignitet som våra programexamina och används för studenter som inte läst hela sin utbildning hos oss eller på andra sätt avviker från det studieupplägg som våra egna studenter läser.

    2) Studenten söker till vårt civilingenjörsprogram i datateknik i den nationella sökomgången 15 mar-15 apr och ansöker vid antagning om att få tillgodoräkna sig sina kurser från Umeå universitet för att därmed kunna fortsätta sina studier hos oss på år 2 eller år 3. Därmed har han/hon i egenskap av student på vårt civilingenjörsprogram en garanterad plats på de 12 masterprogram som är ”mappade” för studenter på datateknikprogrammet, förutsatt att de särskilda behörighetskraven är uppfyllda. Vilka dessa masterprogram är återges påhttps://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/datateknik/kurser-masterprogram-1.449976 . Efter slutförda studier får han/hon då en programmärkt civilingenjörsexamen, kandidat- och masterexamen från KTH.

    Det kan komma följdfrågor och behov av förtydliganden. Rekommendationen är att hen själv kontaktar [email protected] för att få ytterligare svar. Kanske kan det också vara aktuellt att boka in ett Zoommöte med KTH´s studievägledare för civilingenjörsprogrammet i datateknik."