Jelena
    Hej!

    Jag går samhällslinjen (ska börjar tvåan efter sommarlovet) och vill bli sjuksköterska. Jag vill gärna byta till vård och omsorgsprogrammet för att jag tror att det ger mig mer en grund att stå på när jag ska söka in senare till sjuksköterskeprogrammet.
    Men betyder det att jag måste gå om ett år eller kan man börja i tvåan men kanske göra lite extra? (för jag ligger högre på basämnena och jag har nästan gjort allt redan, undantag för religion och gympa.)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Jelena,
    du går Samhällsvetenskapligt program, vill söka Sjuksköterskeutbildning efter gymnasiet & nu funderar du på att byta till Vård/omsorgsprogrammet.

    Behörighet till att söka Sjuksköterskeprogrammet är Grundläggande behörighet + Särksild behörighet: Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b.

    VO tillhör Yrkesförberedande program & det räcker inte att bara få Gymnasieexamen från VO för att få Grundläggande behörighet för högskolestudier. Man måste lägga till Svenska 3 & Engelska 6 (200 poäng inom Individuellt val). Det är fullt möjligt att genomföra, men du behöver också kurser för Särskild behörighet som du i så fall måste läsa på KomVux efter gymnasiet om du byter till VO.
    Se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf

    Om du ändå vill byta till VO, måste du få reda på om det finns lediga platser på den skolan där du vill gå. Finns det lediga platser, kommer skolan att hjälpa dig att byta. Det blir svårt att slippa gå om å k 1 för att Samhällsprogr. och VO skiljer sig åt ganska mycket.

    I fall du vill få erfarenhet av vård, skulle jag råda dig söka sommarjobb och/eller extrajobb - på helgerna, som "timvikarie" inom Hemtjänst. Då kan du genom studier på Samhällsprogrammet bli behörig till utb. till Sjuksköterska och inte behöver läsa på KomVux för att komplettera med behörighetsgivande kurser och får arbetslivserfarenhet genom extrajobb som undersköterska/vårdbiträde.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV