Lav
    Hej!

    Hej! Jag fick icke-godkänt på mitt gymnasiearbete när jag gick i skolan ett år sen, och då togs mitt idrottsbetyg bort (där jag hade ett högt betyg). Jag fixade mitt gymansiearbete och fick även examen via hermods/komvux. Alltså har jag nu 2400 poäng. Går det att ta ett annat ämne (ex retorik osv) och ersätta idrott plats. Därav tänker jag att man får ett högre merit snitt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Svaret är - Tyvärr Nej.
    I examensbeviset från komvux ingår inte Idrott-och hälsa1-kursen, ändring i reglerna från 1 jan 2017. Innan dess kunde den kursen ingå... men inte efter det datumet.

    Det krävs för exam.bevis från komvux 100p.färre än för exam.bevis från gymnasiet, är den skillnaden just 100p, och kursen idrott -och hälsa 1 är just 100p.kurs... Kursen Retorik kommer inte att räknas in i ditt jämförelsetal och kommer inte påverka ditt meritvärde. De kurser som inte ingår i ditt exam.bevis kommer räknas in endast i  2 fall:
    -- om kursen krävs för särskild behörighet
    eller
    -- om kursen ger dig Meritpoäng.

    Om du söker till en högskoleutbildning, där Idrott-och hälsa1 krävs för särskild behörighet, t.ex till Idrottslärarutbildningen eller till utbildning till Fysioterapeut, kommer betyget i idrottskursen räknas in, men inte annars.
    För att höja meritvärdet behöver du få högre betyg i kurser som ingår i ditt examensbevis och/eller få nya betyg i nya kurser som ger dig meritpoäng. Om du inte har godkända betyg i engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller i mattekurser på högre nivå än det som krävs för just "din" högskoleutbildning, kan du skaffa dig de betygen (via studier på komvux eller via prövningar) och de betygen kommer räknas in + meritpoängen. Läs gärna info på gymnasieGuiden.se/merit