David

    Hej! Jag är intresserad av att gå Läkarprogrammet efter gymnasiet. Men eftersom jag går Teknikprogrammet så kommer jag missa exempelvis Biologi. Därför undrar jag om jag kan läsa Biologi 1/2 själv och studera på egen tid och sedan ta examen på ett eller några prov på en kort tid? Några i min klass har bett om att "läsa bort" engelska kursen vi har nu för att den är enkel och tar onödigt mycket tid bara för att göra. Den läraren som svarade då sa i princip att dem inte hade tid för att göra någon sådant prov. Vilket fick mig att fundera på om det finns något liknande fast där man uppenbarligen kommer få betala en slant eller så för att få testa sig på att läsa färdigt kursen på kort tid, lite som högskoleprovet fast för bara för en kurs. Tack för svar! :)

    Edit: Hittade något som kallades prövning som någon annan hade frågat om. Är det kanske det som jag letar efter?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    Särskild prövning (i folkmun "prövning") är ett prov i flera delar, ofta 2: skriftlig och sedan muntlig men ett par veckors mellanrum mellan delarna - som avser just att ge betyg på de kunskaper som personen "de facto" har.
    Som gymnasieelev har man rätt att göra sådana prövningar i 2 fall: om man läste en kurs på sin gymnasieskola och fick F i betyg eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kan erbjudas (t.ex pga lärarbrist).
    Utöver det kan rektor bevilja göra prövning/prövningar - om hen anser att skolan har resurser att erbjuda det (krävs mycket lärartid till det, då frågorna till varje prövning sätts ihop "på individuell basis" men ska också utgöra grund för en rättvis betygssättning - alltså mycket arbetskrävande...). Och de som erbjuder prövningar får ta max 500kr i prövningsavgift, ej mer. Men det går inte att göra allt det jobbet som krävs för att kunna erbjuda en prövning inom de 500kr.... och så lärarbrist "på det". Resultatet blir att det blir allt svårare att hitta var man kan anmäla sig till en prövning. Men det blir för dig en senare fråga, när du är klar med dina gymnasiala studier; detta för att du nu ej har rätt att fritt anmäla dig till prövningar  utan är beroende av vad rektor på din skola beslutar.
    Det mest realistiska vore om du på din skola fick läsa biologi 1 och 2 - som valbara kurser; det är också lättare att få högre betyg om man Läser en kurs.
    Om du på din skola inte kan läsa biologi, då får du gärna bedriva självstudier och efter gymnasiet göra prövning i Biologi2 (du behöver inte betyget i biologi1, om det handlar om behörighet till läkarprogrammet). Godkänt betyg i Biologi2 är vad som, inom biologi, krävs för behörighet till läkarprogrammet.
    Men ska du söka till komvux, då vill komvux att du läser biologi1 först och biologi2 sen. De 2 kurserna tillsammans kan man, på heltid, läsa på 10 veckor (det är alltså totalt 400 studietimmar som i genomsnitt krävs för att lägga ner - om man har som mål att klara de två kurserna).
    Det är tuff konkurrens till läkarprogrammet; även om man har A-betygen i alla kurser på gymnasiet, så brukar det ofta ej vara tillräckligt, utan även meritpoängen brukar krävas.

    • :

      Hej! Tack för ditt svar! Tyvärr så är det inte möjligt för mig att ta Biologi 1 & 2 på min skola, har dock pratat lite med min SYV och vi kanske kan lösa så att jag kan läsa Biologi 1 på ett sommarlov. Men om jag bara direkt går på Biologi 2 är det inte då risk att jag inte hänger med? Lite som att direkt gå på Matte 2 utan Matte 1.

    • Anna : Just därför tar inte komvux in på Biologi2 om man ej sedan innan har godkänt betyg i Biologi1! Biologi 2 bygger på Biologi1.
    • Anna : Du kan alltid bedriva självstudier; det är alltid bra med mer kunskap! För formell behörighet kommer du behöva just Biologi 2 betyget; om du då har eller inte har betyget i Biologi1 kommer inte spela roll för din möjlighet att komma in på läkarprogrammet. För Kunskapernas skull är det, givetvis, bra att läsa biologi1 och sedan läsa biologi2 och inte hoppa över den underliggande kursen. Det är skillnad på "formell behörighet" och hur djupa/stabila kunskaper man har. så klart är det bäst om du kan läsa både biologi1 och 2 och du behöver du helst få ett Högt betyg (helst A) i biologi 2, eftersom betyg i den kursen kommer också räknas in i ditt jämförelsetal. Betyget i biologi 1 kommer att räknas in endast om den kommer ingå i ditt examensbevis, men inte om du kompletterar med biologi efter gymnasiet. ...