Naya

    Hej! Jag studerar på hermods samhällsvetenskapsprogrammet och vill byta till vård och omsorg för att kunna studera vidare som undersköterska. Men jag har osjäkvständighetpersoblig störning vilket gör att jag är väldigt bunden till mamma. Jag vet att det låter skojigt att fråga men kan man speciellt anpassa de praktiken och den lektionen i hjärta och lungrädning så att hon finns med i närheten?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Naya,
    utbildning till Undersköterska ligger på gymnasial nivå och kan läsas på VO eller på komvux. Jag ser att du är 23 år och om din ålder stämmer, då kan du inte antas till ett nytt gymnasieprogram (du är för gammal för det) utan du kommer söka läsa mot yrke/undersköterska på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Hur praktiken kan anpassas är det bäst att fråga på just den skolan där du kommer att läsa. Annars undrar jag hur du tänker kring arbete när du ska söka jobb som undersköterska (ska din mamma vara med på din arbetsplats?). Här tänker jag så här: om man inte har rimliga förutsättningar att utföra jobbet sen, efter utbildningen, vad är för mening att utbilda sig till just det yrket? Prata med psykologen som ställde diagnosen eller den som ansvarar för din behandling om vilka yrken som hen rekommenderar att du ska utbilda dig till (där du har rimlig chans att kunna sedan utföra jobbet).

    • : Hej! Jag precis jag går på komvux just nu. Tanken är ju att jag håller på med en exponeringen med mål att kunna bli självständigt i framtiden. Så tanken är att jag ska kunna stå ut med att vara helt själv och kunna jobba i framtiden. Men med vem ska jag prata med i hermods? Är pedagogen?
    • Anna :

      Om du går på komvux, så är det med studie- och yrkesvägledare på komvux i din kommun (alltså den kommunen där du är folkbokförd) som du behöver prata med. Komvux köper studieplatserna av Hermods eller av andra utbildningsanordnare. Din skola (Hermods) kommer ge dig utbildning enligt beställningen från komvux, enligt vad komvux betalar för. Därför är det inte så stor mening att prata "med Hermods" för de kan givetvis berätta för dig vad de kan sälja till komvux, men det är upp till komvux att besluta om de vill köpa plats åt dig och i så fall på vilka kurser eller kurspaket och på vilken skola. Du får även gärna prata med Kurator som du ber om att få kontakt med via komvux. Förhoppningsvis kan kuratorn hjälpa till att fixa fram en anpassad (för dina behov) studielösning.