Eric
    Hej!

    Jag funderar på att utbilda mig vidare, kruxet är att utbildningen startar en och en halv månad innan jag tar studenten.
    Så det kommer bli 10 månaders väntan, vilket ju inte är inspirerande någonstans.

    Jag har lätt för matematik, så jag har läst in matematik 3c på egen hand, detta tog bara lite mer än en månad.

    Jag planerar nu att läsa in matematik 4, fysik 1, Svenska 3 och ett 50-100p ämne till som utfyllnad, möjligen mer fysik.

    Jag undrar bara, om jag läser in 2400p (vilket det sammanlagt blir med ovanstående kurser) självständigt, och sedan hoppar av skolan tidigare.

    Har jag högskolebehörighet då, trotts att jag inte fullföljt hela gymnasielinjen?

    Bästa hälsningar // En bekymrad och lite stressad, Eric Fridlund

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Eric
    Du skriver inte VILKEN utbildning du vill söka efter gymnasiet.
    Jag antar att det är en eftergymnasial utbildning som kräver Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    För Grundläggande behörighet behöver du ta ut GYMNASIEEXAMEN /inte ett Studieintyg/ från din gymnasieskola. Gymnasiearbetet är en obligatorisk kurs á 100 poäng, som du måste få minst E-betyg i, för att kunna ta in även den kursen i din Gymnasieexamen.
    Att du läser kurserna på egen hand är jättebra, men du måste även få godkända betyg i dem samt få din skola att utfärda ett Gymnasieexamen /dokument med rektors underskrift på/ för dig. För din gymnasieskola innebär det extra arbete, jag hoppas att de vill gå dig till mötes.
    Jag undrar om du redan har presenterat din plan för din skola och fick med dem "på noterna".

    En annan sak jag tänkte på: du skriver att utbildningen startar 1,5 månad innan du tar studenten. Vet du när sista dag att komplettera med betyg är - till den utb.? Du måste i så fall få ut ditt Gymnasieexamen så pass tidigt att du hinner skicka in betygskomplettering innan "deadline", vilket kan innebära att du måste bli klar med gymnasiet ännu tidigare än du planerar nu.

    Du får hemskt gärna återkomma med besked om VILKEN UTBILDNING du vill söka & vi kan tillsammans titta på några viktiga "detaljer", som kan bli avgörande för hela din planering.

    Bästa hälsningar
    SYV Ludmila
    • : Sista kompletteringsdag är ca 2 månader innan kursstart har jag för mig.
    • : Får höra med skolan efter sommarlovet ang gymnasiearbete och gymnasieexamen. Jobbigt med dessa tidskrävande lov ;/
    • : tack för ett bra och snabbt svar! :)
    • Ludmila : Hej igen, det är jätteviktigt att få reda på följande /ang. den utbildning dom du vill komma in på efter gymnasiet/: 1. ansökningsperiod 2.behörighet 3.sista dag för att komplettera med betyg 4. om hur konkurrenssituation ser ut /baserat på tidigare år/ - t.ex. om väldigt höga betyg brukar krävas för att komma in; och i så fall kan du kanske göra Högskoleprovet /och konkurrera även med det resultatet/. Förresten, om du tycker att sommarlov är slöserí med tid, kan du träna på att lösa Högskoleprovsuppgifterna /och jämföra med facit/ - det finns gratis på Internet, jag kan skicka länkar om du vill. Även om du inte skulle göra Högskoleprovet, kan det vara givande att träna på att svara på frågor som ingår i Högskoleprovet.
    Läs alla kommentarer